Kehityskeskustelut johtamisen työkaluna : Kehityskeskusteluprosessin kokeminen esimiesten ja työntekijöiden näkökulmasta
Ruohomäki, Carita (2019)
Ruohomäki, Carita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622707
Tiivistelmä
Kehityskeskustelut ovat merkittävä osa henkilöstöjohtamista organisaatioissa. Tämä tutkimus toteutettiin yksityisessä terveydenhuoltoalan yrityksessä Tampereella. Tutkimuksella kerättiin tietoa kehityskeskustelukäytännöistä Pihlajalinna Koskiklinikalla. Tarkoituksena oli tuottaa kokemusperäistä tietoa pihlajalinnalaisten työntekijöiden ja esimiesten kehityskeskustelukäytännöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa kehityskeskustelun merkitystä arjen esimiestyön tukena. Tavoitteena oli myös että tuloksia hyödynnetään esimerkiksi esimieskoulutusten materiaalina ja siten kehityskeskusteluprosessin kehittämisessä.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusaineiston keruu toteutettiin yksilöllisin teemahaastatteluin. Haastattelut toteutettiin kuudelle esimiehelle ja kahdeksalle työntekijälle toteutusorganisaatiossa. Kaikissa haastatteluissa käytettiin samaa teemahaastattelurunkoa. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin käyttäen induktiivista sisällön analyysiä.
Tulokset osoittivat, että pääsääntöisesti sekä työntekijät että heidän esimiehensä olivat tyytyväisiä nykyiseen kehityskeskusteluprosessiin. Hyvällä valmistautumisella katsottiin olevan vaikutusta kehityskeskustelun onnistumiseen ja siitä saatavaan hyötyyn. Palauteenantoa toivottiin enemmän. Esimiehet toivoivat työntekijöiltä enemmän ja rohkeammin kehittämiseen liittyvää palautetta. Työntekijät taas halusivat nykyistä enemmän palautteenantoa ja positiivista palautetta esimieheltä. Kehityskeskustelun jälkeen esiinnousseiden asioiden käsittelyssä esimiesten ja työntekijöiden kokemuksissa oli eroja. Työntekijät kaipasivat parempaa asioiden läpikäyntiä ja välikeskustelua, jossa seurattaisiin asetettuihin tavoitteisiin pääsyä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehityskeskusteluun valmistautumisella on merkittävä rooli kehityskeskustelun onnistumiseen. Lisäksi sekä esimiehet että työntekijät kaipaavat lisää palautteenantoa kehityskeskustelussa. Tämä tulisikin huomioida tulevissa kehityskeskusteluissa.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusaineiston keruu toteutettiin yksilöllisin teemahaastatteluin. Haastattelut toteutettiin kuudelle esimiehelle ja kahdeksalle työntekijälle toteutusorganisaatiossa. Kaikissa haastatteluissa käytettiin samaa teemahaastattelurunkoa. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin käyttäen induktiivista sisällön analyysiä.
Tulokset osoittivat, että pääsääntöisesti sekä työntekijät että heidän esimiehensä olivat tyytyväisiä nykyiseen kehityskeskusteluprosessiin. Hyvällä valmistautumisella katsottiin olevan vaikutusta kehityskeskustelun onnistumiseen ja siitä saatavaan hyötyyn. Palauteenantoa toivottiin enemmän. Esimiehet toivoivat työntekijöiltä enemmän ja rohkeammin kehittämiseen liittyvää palautetta. Työntekijät taas halusivat nykyistä enemmän palautteenantoa ja positiivista palautetta esimieheltä. Kehityskeskustelun jälkeen esiinnousseiden asioiden käsittelyssä esimiesten ja työntekijöiden kokemuksissa oli eroja. Työntekijät kaipasivat parempaa asioiden läpikäyntiä ja välikeskustelua, jossa seurattaisiin asetettuihin tavoitteisiin pääsyä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehityskeskusteluun valmistautumisella on merkittävä rooli kehityskeskustelun onnistumiseen. Lisäksi sekä esimiehet että työntekijät kaipaavat lisää palautteenantoa kehityskeskustelussa. Tämä tulisikin huomioida tulevissa kehityskeskusteluissa.