Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Perehdyttäminen työn merkityksellisyyden edistäjänä

Keinänen, Roosa (2019)

Avaa tiedosto
Keinänen_Roosa.pdf (883.1Kt)
Lataukset: 


Keinänen, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823121
Tiivistelmä
Kilpailun kiristyessä työn merkityksellisyyden kokeminen jo perehdytysvaiheessa voi parhaimmillaan olla vahva kilpailuetu sekä työnantajamielikuvaan positiivisesti vaikuttava tekijä. Etenkin nuorten työelämäasenteet ovat hyvinvointimme kehittymisen seurauksena muuttuneet. Työn ja muun elämän tasapaino koetaan olevan tärkeää nuorten keskuudessa ja näin ollen on luontevaa tehdä hauskaa ja mielekästä työtä. Työn merkityksellisyys tuo lisäarvoa niin yksilölle, organisaatiolle kuin yhteiskunnallekin. Tämän vuoksi tutkin opinnäytetyössäni, miten työntekijät kokevat perehdytyksen omalle työlleen ja miten työnantaja voisi edesauttaa työn merkityksellisyyden kokemista jo uuden työntekijän perehdyttämisvaiheessa.

Opinnäytetyön tavoitteena on näin ollen pyrkiä saamaan tietoja sellaisista tekijöistä, jotka vaikuttavat uusien työntekijöiden perehdytyskokemukseen perehdytysprosessin aikana ja sitä kautta työn merkityksellisyyden kokemiseen. Opinnäytetyöni ensisijaisena tavoitteena on selvittää, miten työntekijät kokevat perehdytyksen omalle työlleen. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on, miten työntekijöiden työn merkityksellisyyden kokemiseen voitaisiin vaikuttaa jo uuden työntekijän perehdyttämisvaiheessa. Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja se jakautuu tietoperustaan ja käytännön tutkimukseen. Teoriaosuus koostuu perehdyttämisestä ja työn merkityksellisyydestä.

Tässä opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää selvittämään otannan avulla vastaajien kokemusta perehdytysprosessista sekä työn merkityksellisyyden kokemista työntekijän näkökulmasta, koska tutkimuksellani haluan selvittää, miten työntekijöiden merkityksellisyyden kokemiseen voitaisiin vaikuttaa jo perehdyttämisvaiheessa. Toteutetun kyselyn vastauksista voidaan päätellä, että työn merkityksellisyyden kokemisen tekijät ovat melko tärkeitä suurimmalle osalle vastaajista. Vastausten perusteella voidaan päätellä, että tärkeimpänä asiana pidettiin työyhteisöön tutustumista. Toiseksi tärkeimpänä pidettiin osaamisen kehittämistä. Kolmanneksi tärkeimpänä asiana vastaajat kokivat, että työn merkityksellisyyden kokemisen kannalta olisi hyvin tärkeää pitää aloituskeskustelu, jossa keskusteltaisiin työhön liittyvistä odotuksista. Tutkimuksen tulosten perusteella työntekijöiden työn merkityksellisyyden kokemista voitaisiin näin ollen edistää sisällyttämällä nämä tekijät organisaation perehdytykseen, jotta voitaisiin lisätä työntekijän merkityksellisyyden kokemista jo perehdytyksen aikana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste