Luontokasvatus osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa : Työntekijöiden ja vanhempien kokemuksia aiheesta
Palomaa, Kaisa; Peltonen, Tiiu (2019)
Palomaa, Kaisa
Peltonen, Tiiu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722767
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli tarkastella pedagogiikkaa päiväkodissa tapahtuvan luontokasvatustoiminnan taustalla. Tarkemmin opinnäytetyössä tutkittiin luontokasvatuksen ja lapsen toimijuuden välistä suhdetta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää luontokasvatusta laadullisesti ja lisätä sen näkyvyyttä sekä toteutusta varhaiskasvatuksen kentällä.
Opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Kohderyhmänä olivat pirkanmaalaisen päiväkodin luontoryhmän työntekijät sekä satunnainen otanta ryhmän lasten vanhempia. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä havainnointia. Haastateltavina olivat kolme työntekijää ja viisi vanhempaa. Havainnoinnin kohteena oli koko lapsiryhmä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että luontokasvatus tukee lapsen kasvua ja kehitystä monin tavoin. Luontokasvatuksen nähdään tukevan lapsen fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia, minkä lisäksi lapsen luontosuhde vahvistuu ja hän oppii ymmärtämään luonnon erilaisia merkityksiä. Tutkimustulosten mukaan luontokasvatuksen nähdään olevan suuressa roolissa toimijuuden vahvistumisessa. Luontokasvatus lisää lapsen itsenäisyyttä, aktiivisuutta osallistua ja antaa lapselle erilaisia toimintavalmiuksia. Lisäksi luontokasvatuksella huomattiin lapsen kannalta muitakin hyötyjä, kuten pienempi ryhmäkoko ja parempi kokemus nähdyksi ja kuulluksi tulemisesta.
Opinnäytetyössä selvisi, että jo toteutuva luontokasvatus nähdään toimivana. Sen toivottaisiin kuitenkin laajenevan muihin päiväkoteihin ja koulumaailmaan. Toive luontokasvatuksen jatkumosta kouluissa nousikin opinnäytetyön jatkotutkimusideaksi. Luonto nähdään lapselle ideaalisena oppimisympäristönä, sillä siellä pystyy turvallisesti kohtaamaan myös riskitilanteita, jotka haastavat lasta oppimaan.
Opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Kohderyhmänä olivat pirkanmaalaisen päiväkodin luontoryhmän työntekijät sekä satunnainen otanta ryhmän lasten vanhempia. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä havainnointia. Haastateltavina olivat kolme työntekijää ja viisi vanhempaa. Havainnoinnin kohteena oli koko lapsiryhmä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että luontokasvatus tukee lapsen kasvua ja kehitystä monin tavoin. Luontokasvatuksen nähdään tukevan lapsen fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia, minkä lisäksi lapsen luontosuhde vahvistuu ja hän oppii ymmärtämään luonnon erilaisia merkityksiä. Tutkimustulosten mukaan luontokasvatuksen nähdään olevan suuressa roolissa toimijuuden vahvistumisessa. Luontokasvatus lisää lapsen itsenäisyyttä, aktiivisuutta osallistua ja antaa lapselle erilaisia toimintavalmiuksia. Lisäksi luontokasvatuksella huomattiin lapsen kannalta muitakin hyötyjä, kuten pienempi ryhmäkoko ja parempi kokemus nähdyksi ja kuulluksi tulemisesta.
Opinnäytetyössä selvisi, että jo toteutuva luontokasvatus nähdään toimivana. Sen toivottaisiin kuitenkin laajenevan muihin päiväkoteihin ja koulumaailmaan. Toive luontokasvatuksen jatkumosta kouluissa nousikin opinnäytetyön jatkotutkimusideaksi. Luonto nähdään lapselle ideaalisena oppimisympäristönä, sillä siellä pystyy turvallisesti kohtaamaan myös riskitilanteita, jotka haastavat lasta oppimaan.