M1-vaihdesarjan täydentäminen
Tiainen, Olli (2019)
Tiainen, Olli
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722940
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä M1-sarjan teollisuusvaihteille esisuunnittelu sarjan täydennystä varten. Toimeksiantajalla (SEW) on tarve täydentää M1-sarjan vaihteita loppukäyttäjiä varten.
Tavoitteena on luoda kyseiselle laajennukselle yhteneväinen suunnitteluperiaate, koska kyseisiä vaihteita suunnitellaan ajoittain ja niitä tehdään eri tavoilla. Sarjalle suoritetaan myös laskenta ja siitä tulee runko vaihdesarjan laskennalle, jota käytetään tulevaisuudessa, kun vaihteita lasketaan lisää. Tässä opinnäytetyössä laskenta suoritetaan 21:lle vaihteelle eli seitsemän kokoa, joissa on kolme eri välityssuhdetta. Vaihteesta on myös tavoite saada tehotaulukko ja päämittataulukko, joista voidaan tehdä asiakasesite. Vaihteen kotelosta on tarkoitus saada valmiiksi myös hitsauskuvat.
Laskennan pohjalta saatiin vaihteelle tehtyä tehotaulukko, josta selviää moottorin teho, vaihteen tuottama momentti sekä välitysosat ja laakerit vaihteelle.
Itse vaihteesta tehtiin skaalautuva mittakuva, josta voidaan tehdä 21 eri vaihdevaihtoehtoa. Mallin tarkoitus on toimia nopeana mittakuvana tai mallin toimituksessa asiakkaalle. Suunniteltu malli on erittäin kevyt. Vaihteesta tehtiin myös yksi kokoonpanomalli, jossa vaihde näyttää siltä kuin se oikeasti on.
Opinnäytetyön osalta vaihteen suunnitteluun asetetut tavoitteet saavutettiin ja vaihteen suunnittelu jatkuu tämän jälkeen, jotta vaihde saadaan tehtyä valmiiksi ja testattavaksi.
Tavoitteena on luoda kyseiselle laajennukselle yhteneväinen suunnitteluperiaate, koska kyseisiä vaihteita suunnitellaan ajoittain ja niitä tehdään eri tavoilla. Sarjalle suoritetaan myös laskenta ja siitä tulee runko vaihdesarjan laskennalle, jota käytetään tulevaisuudessa, kun vaihteita lasketaan lisää. Tässä opinnäytetyössä laskenta suoritetaan 21:lle vaihteelle eli seitsemän kokoa, joissa on kolme eri välityssuhdetta. Vaihteesta on myös tavoite saada tehotaulukko ja päämittataulukko, joista voidaan tehdä asiakasesite. Vaihteen kotelosta on tarkoitus saada valmiiksi myös hitsauskuvat.
Laskennan pohjalta saatiin vaihteelle tehtyä tehotaulukko, josta selviää moottorin teho, vaihteen tuottama momentti sekä välitysosat ja laakerit vaihteelle.
Itse vaihteesta tehtiin skaalautuva mittakuva, josta voidaan tehdä 21 eri vaihdevaihtoehtoa. Mallin tarkoitus on toimia nopeana mittakuvana tai mallin toimituksessa asiakkaalle. Suunniteltu malli on erittäin kevyt. Vaihteesta tehtiin myös yksi kokoonpanomalli, jossa vaihde näyttää siltä kuin se oikeasti on.
Opinnäytetyön osalta vaihteen suunnitteluun asetetut tavoitteet saavutettiin ja vaihteen suunnittelu jatkuu tämän jälkeen, jotta vaihde saadaan tehtyä valmiiksi ja testattavaksi.