Varautuminen autokannen tulipaloon: Case Silja Serenade
Saastamoinen, Jussi (2019)
Saastamoinen, Jussi
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823235
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutustua laivojen autokansien paloturvallisuuteen ja varautumiseen mahdolliseen tulipalon riskiin. Opinnäytetyön toimeksiantaja on M/S Silja Serenade. Tutkimuksen avulla pyrin löytämään autokansipaloihin vaikuttavia tekijöitä ja parannuskohteita autokansien paloturvallisuuteen liittyvissä asioissa. Autokansi on rakenteeltaan avoin eli siellä ei ole paloa rajaavaa osastointia toisin kuin aluksen muissa osissa. Avoin rakenne tekee autokannesta haavoittuvaisen palotilanteessa. On tärkeää, että aluksen palontorjuntaan liittyvät järjestelmät ja miehistön valmiudet tulipaloon ovat ajan tasalla. Valitsin aiheen, koska asia on tärkeä eikä autokansien paloturvallisuudesta ole paljon tutkittua tietoa.
Tässä työssä hain vastausta kysymykseen autokansien paloturvallisuuden tilasta. Paloturvallisuusasioita käsitellessäni otin huomioon autokannen rakenteen, teknisen ja operatiivisen paloturvallisuuden sekä syttymisriskit. Työssäni pyrin saamaan kokonaiskuvan näiden asioiden vaikutuksista autokansien paloturvallisuuteen.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä M/S Silja Serenaden paloturvallisuudesta vastaavan henkilöstön kanssa. Järjestelmien ja toimintatapojen kuvaus on saatu kyseiseltä alukselta. Koska eri matkustaja-autolauttojen rakenteet ja palontorjuntajärjestelmät eivät pääpirteittäin eroa toisistaan, pystytään tätä opinnäytetyötä hyödyntämään myös yhtiön muilla aluksilla. Työtä tehdessäni tutustuin paloturvallisuuteen liittyvään kirjallisuuteen, lainsäädäntöön ja aiemmin sattuneiden autokansipalojen onnettomuustutkintaraportteihin. M/S Silja Serenaden autokannen paloturvallisuuden kehittäminen oli osana opinnäytetyötä. Paloturvallisuuden kehittämiseen hain tietoa haastatteluilla ja kyselylomakkeella, jotka oli suunnattu M/S Silja Serenaden ja M/S Baltic Princessin paloturvallisuudesta vastaavalle henkilöstölle.
Autokannen paloturvallisuus on tärkeä aluksen turvallisen kulun kannalta. Siksi siitä on huolehdittava asiaankuuluvalla tavalla ja tulipalon riskit pitää tunnistaa. Palon havaitsemis- ja sammutusjärjestelmien toimintakunto sekä miehistön valmiudet palonsammutukseen vaikuttavat siihen, kuinka hyvin palo saadaan torjuttua. Autokansipaloja on syttynyt vähän eikä suuria vahinkoja ole tapahtunut, koska paloturvallisuuslaitteet ovat toimineet ja niitä on käytetty oikein. Suuriin vahinkoihin johtaneissa tapauksissa palo on levinnyt nopeasti ja sammutustoiminta on ollut puutteellista.
Tässä työssä hain vastausta kysymykseen autokansien paloturvallisuuden tilasta. Paloturvallisuusasioita käsitellessäni otin huomioon autokannen rakenteen, teknisen ja operatiivisen paloturvallisuuden sekä syttymisriskit. Työssäni pyrin saamaan kokonaiskuvan näiden asioiden vaikutuksista autokansien paloturvallisuuteen.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä M/S Silja Serenaden paloturvallisuudesta vastaavan henkilöstön kanssa. Järjestelmien ja toimintatapojen kuvaus on saatu kyseiseltä alukselta. Koska eri matkustaja-autolauttojen rakenteet ja palontorjuntajärjestelmät eivät pääpirteittäin eroa toisistaan, pystytään tätä opinnäytetyötä hyödyntämään myös yhtiön muilla aluksilla. Työtä tehdessäni tutustuin paloturvallisuuteen liittyvään kirjallisuuteen, lainsäädäntöön ja aiemmin sattuneiden autokansipalojen onnettomuustutkintaraportteihin. M/S Silja Serenaden autokannen paloturvallisuuden kehittäminen oli osana opinnäytetyötä. Paloturvallisuuden kehittämiseen hain tietoa haastatteluilla ja kyselylomakkeella, jotka oli suunnattu M/S Silja Serenaden ja M/S Baltic Princessin paloturvallisuudesta vastaavalle henkilöstölle.
Autokannen paloturvallisuus on tärkeä aluksen turvallisen kulun kannalta. Siksi siitä on huolehdittava asiaankuuluvalla tavalla ja tulipalon riskit pitää tunnistaa. Palon havaitsemis- ja sammutusjärjestelmien toimintakunto sekä miehistön valmiudet palonsammutukseen vaikuttavat siihen, kuinka hyvin palo saadaan torjuttua. Autokansipaloja on syttynyt vähän eikä suuria vahinkoja ole tapahtunut, koska paloturvallisuuslaitteet ovat toimineet ja niitä on käytetty oikein. Suuriin vahinkoihin johtaneissa tapauksissa palo on levinnyt nopeasti ja sammutustoiminta on ollut puutteellista.