Vaikuttajamarkkinonti sosiaalisessa mediassa – yhteenveto pienille yrityksille ja yhdistyksille
Juvonen, Saara (2019)
Juvonen, Saara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823288
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointia ja miten digitalisaatio yhdessä kuluttajien muuttuvan ostokäyttäytymisen kanssa on luonut tarpeen sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yhteenveto sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnista mielessä pitäen erityisesti pieniä yrityksiä ja yhdistyksiä, jotka ovat sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnissa aloittelijoita. Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin oppaiden vertailuanalyysistä sekä sosiaalisen median vaikuttajien teemahaastatteluista. Yhteenveto on koottu näiden osien perusteella.
Teoreettinen viitekehys perustui kirjallisuuteen ja nettilähteisiin sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnista ja kuluttajan ostokäyttäytymisen muutoksesta.
Sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin oppaiden vertailuanalyysin tulosten perusteella toimiva opas aloittelijoille on selkeä ja havainnollinen. Vaikuttajien haastatteluista selvisi, että vaikuttajat arvostavat yhteistöissä pitkäkestoisuutta erityisesti sellaisten yritysten ja yhdistyksien kanssa, jotka sopivat vaikuttajien arvomaailmaan. Yhteenveto muodostettiin kaikista opinnäytetyöprosessin aikana kerätyistä havainnoista. Se tiivistää opinnäytetyön sisällön yhdeksi luvuksi.
Opinnäytetyö on toteutettu syksyllä 2019.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yhteenveto sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnista mielessä pitäen erityisesti pieniä yrityksiä ja yhdistyksiä, jotka ovat sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnissa aloittelijoita. Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin oppaiden vertailuanalyysistä sekä sosiaalisen median vaikuttajien teemahaastatteluista. Yhteenveto on koottu näiden osien perusteella.
Teoreettinen viitekehys perustui kirjallisuuteen ja nettilähteisiin sosiaalisesta mediasta, sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnista ja kuluttajan ostokäyttäytymisen muutoksesta.
Sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnin oppaiden vertailuanalyysin tulosten perusteella toimiva opas aloittelijoille on selkeä ja havainnollinen. Vaikuttajien haastatteluista selvisi, että vaikuttajat arvostavat yhteistöissä pitkäkestoisuutta erityisesti sellaisten yritysten ja yhdistyksien kanssa, jotka sopivat vaikuttajien arvomaailmaan. Yhteenveto muodostettiin kaikista opinnäytetyöprosessin aikana kerätyistä havainnoista. Se tiivistää opinnäytetyön sisällön yhdeksi luvuksi.
Opinnäytetyö on toteutettu syksyllä 2019.