Eri-ikäisistä lapsista koostuvan ryhmän vaikutukset lasten sosioemotionaalisille taidoille: Päiväkodin työntekijöiden kokemuksia
Asu, Minna (2019)
Asu, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823191
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia päiväkodintyöntekijät kokevat eri-ikäisistä lapsista koostuvalla ryhmällä olevan lasten sosioemotionaalisille taidoille. Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää, minkälaisia hyötyjä ja haasteita eri-ikäisistä lapsista koostuvalla ryhmällä on lasten sosioemotionaalisille taidoille, verrata eri-ikäisistä lapsista koostuvaa ryhmää saman ikäisistä koostuvaan sekä löytää kehittämisideoita, joilla lasten sosioemotionaalisia taitoja voidaan tukea eri-ikäisistä lapsista koostuvassa ryhmässä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Ryhmähaastatteluita tehtiin yhteensä kolme (3) kappaletta. Aineistoanalyysissä käytettiin teemoittelua ja litterointia.
Eri-ikäisistä lapsista koostuvan ryhmän nähtiin edistävän, mutta myös luovan haasteita lasten sosioemotionaalisille taidoille. Eri-ikäisistä lapsista koostuva ryhmä mahdollistaa mallioppimisen ja hoivavietin toteutumisen lapsille. Lapsen persoonalla ja temperamentilla nähtiin olevan vahva yhteys mallioppimiseen ja hoivaviettiin. Pienryhmätoiminnalla oli suuri merkitys lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisen kannalta. Eri-ikäisistä lapsista koostuvassa ryhmässä lapsen nähtiin erottuvan paremmin yksilönä omassa kehitystasossaan kuin saman ikäisistä lapsista koostuvassa ryhmässä. Kehittämisideoina päiväkodin työntekijät kokivat, että ma-teriaalien sijaan täytyisi kiinnittää huomiota työntekijöiden antamaa tukeen ja läsnäoloon. Lisäksi kehittämisideoina nousi päiväkodin työntekijöiden väliseen yhteistyöhön keskittyminen ja rakenteellisen näkökulman ja sen vaikutusten huomioiminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Ryhmähaastatteluita tehtiin yhteensä kolme (3) kappaletta. Aineistoanalyysissä käytettiin teemoittelua ja litterointia.
Eri-ikäisistä lapsista koostuvan ryhmän nähtiin edistävän, mutta myös luovan haasteita lasten sosioemotionaalisille taidoille. Eri-ikäisistä lapsista koostuva ryhmä mahdollistaa mallioppimisen ja hoivavietin toteutumisen lapsille. Lapsen persoonalla ja temperamentilla nähtiin olevan vahva yhteys mallioppimiseen ja hoivaviettiin. Pienryhmätoiminnalla oli suuri merkitys lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisen kannalta. Eri-ikäisistä lapsista koostuvassa ryhmässä lapsen nähtiin erottuvan paremmin yksilönä omassa kehitystasossaan kuin saman ikäisistä lapsista koostuvassa ryhmässä. Kehittämisideoina päiväkodin työntekijät kokivat, että ma-teriaalien sijaan täytyisi kiinnittää huomiota työntekijöiden antamaa tukeen ja läsnäoloon. Lisäksi kehittämisideoina nousi päiväkodin työntekijöiden väliseen yhteistyöhön keskittyminen ja rakenteellisen näkökulman ja sen vaikutusten huomioiminen.