Lasten sarjakuvakokoelma ja sen kehittäminen neljässä kirjastossa: Lapuan kaupunginkirjaston pääkirjastossa, Savonlinnan pääkirjasto Joelissa, Kempeleen pääkirjastossa ja Myyrmäen kirjastossa
Kankaanpää, Juho (2019)
Kankaanpää, Juho
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923351
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tavoitteena oli selvittää, millaiset lasten sarjakuvakokoelmat olivat neljässä tutkimuskohteena olevissa kirjastoissa eli Lapuan kaupunginkir-jaston pääkirjastossa, Savonlinnan pääkirjasto Joelissa, Kempeleen pääkirjastos-sa ja Myyrmäen kirjastossa. Tutkimuksella haluttiin myös selvittää, miten lasten sarjakuva voidaan määritellä, minkälaisesta aineistosta kirjastojen lasten sarjaku-vakokoelmat koostuvat, minkä kokoisia kokoelmat olivat, kuinka tuoretta aineistoa kirjastoissa oli ja olivatko kirjastot erikoistuneet johonkin tiettyyn aineistoon. Lisäk-si tutkimuksessa pohdittiin lasten sarjakuvakokoelmien kehittämistä ja niiden tu-levaisuutta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa käy-tettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Tutkimusta varten haastateltiin jokai-sen kohdekirjaston lasten sarjakuvakokoelmasta vastaavaa kirjaston työntekijää. Teemahaastattelut äänitettiin ja translitteroitiin Microsoft Word asiakirjaan. Lisäksi jokaisessa tutkimuskohdekirjastossa käytiin paikan päällä havainnoimassa lasten sarjakuvakokoelmia. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin lasten sarjakuvien historiaa yleisesti ja kirjastoissa sekä lukemaan innostamista.
Haastatteluiden avulla saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin ja kirjastojen työn-tekijät kertoivat myös kehittämissuunnitelmia koskien kirjastojen lasten sarjakuva-kokoemien tulevaisuutta. Havainnoinnin avulla selvisi, että kirjastojen lasten sar-jakuvakokoelmien aineistoissa, sijoittelussa ja kokoelmien koossa oli eroja, mutta pääasiassa ne olivat kattavia.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa käy-tettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Tutkimusta varten haastateltiin jokai-sen kohdekirjaston lasten sarjakuvakokoelmasta vastaavaa kirjaston työntekijää. Teemahaastattelut äänitettiin ja translitteroitiin Microsoft Word asiakirjaan. Lisäksi jokaisessa tutkimuskohdekirjastossa käytiin paikan päällä havainnoimassa lasten sarjakuvakokoelmia. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin lasten sarjakuvien historiaa yleisesti ja kirjastoissa sekä lukemaan innostamista.
Haastatteluiden avulla saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin ja kirjastojen työn-tekijät kertoivat myös kehittämissuunnitelmia koskien kirjastojen lasten sarjakuva-kokoemien tulevaisuutta. Havainnoinnin avulla selvisi, että kirjastojen lasten sar-jakuvakokoelmien aineistoissa, sijoittelussa ja kokoelmien koossa oli eroja, mutta pääasiassa ne olivat kattavia.