Markkinointiviestinnän kehittäminen Kasvisravintola Gopalissa
Virtanen, Kristian (2019)
Virtanen, Kristian
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Kasvisravintola Gopalin myyntiä markkinoinnin suunnittelun avulla. Työssä annetaan kehittämisehdotuksia ravintolan markkinointiviestinnän tehostamiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on Kasviravintola Gopalin markkinointi ja näkyvyys tällä hetkellä ja miten niitä voidaan parantaa, miten ravintola voi säilyttää nykyiset asiakassuhteensa ja luoda uusia kanta-asiakkuuksia sekä miten ravintolan myyntiä voidaan kasvattaa.
Teoriapohjana työssä käytettiin markkinoinnin suunnittelua, sen tavoitteita ja prosessia, segmentointia sekä markkinointiviestintää ja eri keinoja sen toteuttamiseksi. Työn tutkimusosuus pohjautuu yrityksen lähtökohta-analyyseihin sekä kyselytutkimukseen. Kysely toteutettiin kohdeyrityksen toimitiloissa. Sillä kartoitettiin ravintolan asiakassegmenttiä, sekä aikaisemman markkinointiviestinnän tehokkuutta ja näkyvyyttä.
Tutkimukset osoittivat, että Kasviravintola Gopalin markkinointiviestinnän kehittämiselle on tarvetta. Lähtökohta-analyysin perusteella ravintolan ydinkilpailijoiden markkinointi on tehokkaampaa kuin toimeksiantajan. Kysely osoitti, että suurin osa ravintolan asiakkaista ei ollut tietoisia kaikista ravintolan palveluista, eikä yrityksen nykyinen markkinointi ole tavoittanut asiakkaita.
Yritys toimii kasvavilla markkinoilla ja täten sen tulee lisätä näkyvyyttään, kehittää viestinnästään houkuttelevampaa, etenkin kotisivujaan uudistamalla. Ravintolan tulisi olla aktiivisempi sosiaalisen median kanavissaan ja pyrkiä molemminpuoliseen kommunikaatioon asiakkaidensa kanssa uusien asiakassuhteiden luomiseksi sekä nykyisten asiakassuhteiden syventämiseksi.
Teoriapohjana työssä käytettiin markkinoinnin suunnittelua, sen tavoitteita ja prosessia, segmentointia sekä markkinointiviestintää ja eri keinoja sen toteuttamiseksi. Työn tutkimusosuus pohjautuu yrityksen lähtökohta-analyyseihin sekä kyselytutkimukseen. Kysely toteutettiin kohdeyrityksen toimitiloissa. Sillä kartoitettiin ravintolan asiakassegmenttiä, sekä aikaisemman markkinointiviestinnän tehokkuutta ja näkyvyyttä.
Tutkimukset osoittivat, että Kasviravintola Gopalin markkinointiviestinnän kehittämiselle on tarvetta. Lähtökohta-analyysin perusteella ravintolan ydinkilpailijoiden markkinointi on tehokkaampaa kuin toimeksiantajan. Kysely osoitti, että suurin osa ravintolan asiakkaista ei ollut tietoisia kaikista ravintolan palveluista, eikä yrityksen nykyinen markkinointi ole tavoittanut asiakkaita.
Yritys toimii kasvavilla markkinoilla ja täten sen tulee lisätä näkyvyyttään, kehittää viestinnästään houkuttelevampaa, etenkin kotisivujaan uudistamalla. Ravintolan tulisi olla aktiivisempi sosiaalisen median kanavissaan ja pyrkiä molemminpuoliseen kommunikaatioon asiakkaidensa kanssa uusien asiakassuhteiden luomiseksi sekä nykyisten asiakassuhteiden syventämiseksi.