Esillepanopöytien hyödyt Prisman hypermarketeissa
Saarinen, Annika (2019)
Saarinen, Annika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923374
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko esillepanopöydät hyödyllisiä Prisman hypermarketeille. Hyödyllisellä tarkoitetaan sitä, että esillepanopöydät toisivat tuotteita paremmin esille ja näin edistäisivät myyntiä. Sen lisäksi hyödyllisellä tarkoitetaan sitä, että onko esillepanopöydän rakentaminen tehokasta. Tutkimusongelmaksi syntyi se, että tuovatko esillepanopöydät näkyvyyttä tuotteille? Tämän seurauksena, edistävätkö esillepanopöydät myyntiä? Sekä onko esillepanopöydän rakentaminen tehokasta työaikaa? Prisman hypermarkettiketjulle on tärkeää, että kaikki työprosessit ovat tehokkaita. SOK aloitti virallisen esillepanopöytähankkeen Prismassa alkuvuonna 2019, ja tämä opinnäytetyö tukee sitä hanketta.
Opinnäytetyön tekeminen on aloitettu toukokuussa 2019 ja valmistunut marraskuussa 2019. Tämä työ on rajattu maantieteellisesti pääkaupunkiseudulle, koska aika ja työmäärä ovat olleet rajalliset opiskelijan kannalta. Tämä opinnäytetyö on tutkimustyö, joten työssä on käytetty kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimus sisältää työaikamittauksen, asiakaskyselyn sekä henkilöstöhaastattelun. Nämä tutkimusmenetelmät ovat valittu työhön, koska ne tukevat toisinsa ja lopputulosta. Aiemmin mainittujen tutkimusmenetelmien ja teorian avulla, oli mahdollista selvittää tutkimusongelmaa. Teoriaosuudessa on käytetty pääsääntöisesti ulkomaalaista kirjallisuutta, joka kattaa aihealueen. Teoriaosuudessa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä, tilanhallintaa myymälässä sekä esillepanon suunnittelu- ja rakennusvaihetta. Tämän lisäksi teoria käsittelee esillepanon tarkoitusta. Tutkimusmenetelmistä on rajattu pois myyntilukujen käsittely, koska se ei ole ollut mahdollista toteuttaa tässä tutkimustyössä.
Työaikamittauksen-, asiakaskyselyn- ja henkilöstöhaastattelujen tulokset tukevat toisiansa ja lopputulos on selkeä. Prisman hypermarkettien olisi hyödyllistä panostaa esillepanopöytiinsä, koska pöydät todennäköisesti edistäisivät tuotteiden myyntiä. Esillepanopöytien rakennus ei vie paljon aikaa, kun ohjeet ovat selkeät, ja näin tehokkuus toteutuu esillepanopöytien rakennusvaiheessa. Asiakkaat tekevät ostopäätöksen herkemmin, kun tuotteiden esillepano on houkutteleva. Henkilöstön mielestä esillepanopöydät ovat hyvät ja toivovat, että pöydät jäävät konseptiin.
Opinnäytetyön tekeminen on aloitettu toukokuussa 2019 ja valmistunut marraskuussa 2019. Tämä työ on rajattu maantieteellisesti pääkaupunkiseudulle, koska aika ja työmäärä ovat olleet rajalliset opiskelijan kannalta. Tämä opinnäytetyö on tutkimustyö, joten työssä on käytetty kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimus sisältää työaikamittauksen, asiakaskyselyn sekä henkilöstöhaastattelun. Nämä tutkimusmenetelmät ovat valittu työhön, koska ne tukevat toisinsa ja lopputulosta. Aiemmin mainittujen tutkimusmenetelmien ja teorian avulla, oli mahdollista selvittää tutkimusongelmaa. Teoriaosuudessa on käytetty pääsääntöisesti ulkomaalaista kirjallisuutta, joka kattaa aihealueen. Teoriaosuudessa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä, tilanhallintaa myymälässä sekä esillepanon suunnittelu- ja rakennusvaihetta. Tämän lisäksi teoria käsittelee esillepanon tarkoitusta. Tutkimusmenetelmistä on rajattu pois myyntilukujen käsittely, koska se ei ole ollut mahdollista toteuttaa tässä tutkimustyössä.
Työaikamittauksen-, asiakaskyselyn- ja henkilöstöhaastattelujen tulokset tukevat toisiansa ja lopputulos on selkeä. Prisman hypermarkettien olisi hyödyllistä panostaa esillepanopöytiinsä, koska pöydät todennäköisesti edistäisivät tuotteiden myyntiä. Esillepanopöytien rakennus ei vie paljon aikaa, kun ohjeet ovat selkeät, ja näin tehokkuus toteutuu esillepanopöytien rakennusvaiheessa. Asiakkaat tekevät ostopäätöksen herkemmin, kun tuotteiden esillepano on houkutteleva. Henkilöstön mielestä esillepanopöydät ovat hyvät ja toivovat, että pöydät jäävät konseptiin.