Sociala medier som hjälpmedel för att öka webbtrafiken och försäljningen i e-butiker
Johansson, Elias (2019)
Johansson, Elias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923344
Tiivistelmä
Verkkokaupat kuuluvatSuomensuosituimpiin kulutusmuotoihinja verkkoliiketoiminta on siksi erittäin kilpailukykyinen ala. Verkkokaupat ovat kehittyneetsuuresti siitä ajasta, kun ne ilmestyivät 1990-luvulla. Markkinoinnillaon suuri rooli verkkokaupan menestyksessä, minkä vuoksi on löydettävä oikeat markkinointikanavat oikeille kohderyhmille. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää verkkoliikenteen sekä myynnin kasvattamiseen suomalaisissa verkkokaupoissa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa aloitetaan selittämällä tärkeitä verkkoliikennetoiminnan termejä, jotta lukijalle saataisi kokonaiskuva aiheesta. Teoriaosuudessa käydään läpi muun muassa verkkokauppojen markkinointi, sosiaalinen media markkinointikanavana sekä sosiaalisen median uudetverkkoliiketoiminnan työkalutkuten esimerkiksi Facebook-kauppa sekä Instagram Shopping-työkalu. Jotta saisin selville,miten yritykset voivat käyttää sosiaalista mediaa työkaluna verkkoliikenteen sekä myynnin kasvattamiseenolen myös tehnyt kvalitatiivisen tutkimuksen haastattelemalla eri verkkokaupan yrityksiä Suomessa sähköpostin välityksellä. Yritykset, joita onhaastateltu ovat B2C-yrityksiä. Lisäksi olen laatinut kokonaisvaltaisen oppaan Facebook-kaupan perustamiseksi sekä teorian että tutkimustuloksen perusteella. Opas on liitteenä tässä opinnäytetyössä.