Lean-toimintastrategia
Weck, Alexsandra (2019)
Weck, Alexsandra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722904
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Tilitoimisto X:n palkanlaskentaprosessi ja tutkia, voiko lean-toimintastrategiaa soveltaa palkanlaskentaprosessin tehostamiseen. Työn tavoitteena oli tarkastella, voidaanko prosessia standardisoida entisestään ja esiintyykö prosessissa hukkia, jotka eliminoimalla prosessia pystyttäisiin tehostamaan.
Teoriaosuudessa käsiteltiin leanin viittä pääperiaatetta, virtaustehokkuutta sekä faktoreita, jotka vaikuttavat palkanlaskentaprosessiin. Teorian tavoitteena on luoda ymmärrys leantoimintastrategiasta ja luoda pohja palkanlaskentaprosessin ymmärtämiselle. Teoreettinen osuus toteutettiin alan kirjallisuutta käyttäen. Empiiristä aineistoa kerättiin havainnoimalla palkanlaskijoiden päivittäistä työtä sekä haastattelemalla tilitoimiston toimitusjohtajaa ja kolmea palkanlaskijaa.
Haastatteluista ja havainnoista selvisi, että Tilitoimisto X:n palkanlaskentaprosessi seuraa palkanlaskentaohjelmien ja lain määrittämää kaavaa. Suurin vaihtelevuus palkanlaskentaprosessissa esiintyy asiakkaan lähettämän palkka-aineiston esittämistavoissa ja informaation laajuudessa. Tilitoimisto X:n palkanlaskentaprosessiin voidaan soveltaa lean-toimintastrategiaa toiminnan tehostamiseksi, havainnoimalla prosessissa arvoa tuottavat toiminnot ja poistamalla hukat, jolloin palvelun virtaustehokkuus kasvaa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin leanin viittä pääperiaatetta, virtaustehokkuutta sekä faktoreita, jotka vaikuttavat palkanlaskentaprosessiin. Teorian tavoitteena on luoda ymmärrys leantoimintastrategiasta ja luoda pohja palkanlaskentaprosessin ymmärtämiselle. Teoreettinen osuus toteutettiin alan kirjallisuutta käyttäen. Empiiristä aineistoa kerättiin havainnoimalla palkanlaskijoiden päivittäistä työtä sekä haastattelemalla tilitoimiston toimitusjohtajaa ja kolmea palkanlaskijaa.
Haastatteluista ja havainnoista selvisi, että Tilitoimisto X:n palkanlaskentaprosessi seuraa palkanlaskentaohjelmien ja lain määrittämää kaavaa. Suurin vaihtelevuus palkanlaskentaprosessissa esiintyy asiakkaan lähettämän palkka-aineiston esittämistavoissa ja informaation laajuudessa. Tilitoimisto X:n palkanlaskentaprosessiin voidaan soveltaa lean-toimintastrategiaa toiminnan tehostamiseksi, havainnoimalla prosessissa arvoa tuottavat toiminnot ja poistamalla hukat, jolloin palvelun virtaustehokkuus kasvaa.