Lapsen psyykkisen kehityksen tukeminen vuoropäiväkodissa: Täytyy kohdata lapsi syvemmin
Kiappi, Jaana; Torvi, Emmi (2019)
Kiappi, Jaana
Torvi, Emmi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923423
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten vuoropäiväkodissa voidaan tukea lapsen psyykkistä kehi-tystä. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä haasteita ja vahvuuksia vuorohoito luo lapsen psyykkisen kehityksen tukemisessa. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia keräämällä käytännön tietoa teemahaastattelun avulla. Kyseistä tietoa voidaan hyödyntää jatkossa varhaiskasvatuksen toteutuksessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin tee-mahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin kaakkoissuomalaisessa vuoropäiväkodissa ryhmähaastattelun muodossa. Haastatteluun osallistui 14 varhaiskasvatusta toteuttavaa työntekijää. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään psyykkistä kehitystä, lapsen pe-rustarpeita ja varhaiskasvatusta. Haastattelun teemat nousivat teoriasta, ja aineisto analy-soitiin aineistolähtöisesti. Ensin aineisto litteroitiin, jonka jälkeen se koodattiin. Tämän jäl-keen aineisto teemoiteltiin alateemoihin.
Tutkimuksessa selvisi, että vuorohoidossa psyykkistä kehitystä voidaan tukea turvallisuu-den tunteen luomisella. Tulosten mukaan varhaiskasvattajien merkitys turvallisuuden luomisessa on tärkeää. Lapsen turvallisuuden tunne vahvistuu, kun aikuinen tunnistaa lapsen tarpeet ja vastaa niihin. Varhaiskasvattajien johdonmukaisuus, läsnäolo sekä lap-sen aito kohtaaminen luovat turvallisuuden tunnetta. Turvallisuuden tunnetta luodessa on tärkeää huomioida lapset yksilöllisesti sekä suunnitella toimintaa lapsen kehityksen mukaisesti. Rutiinit ja tuttu rytmi luovat jatkuvuutta, mikä on merkittävä tekijä turvallisuu-den tunnetta luodessa.
Tulokset osoittivat, että lapsen psyykkistä kehitystä on mahdollista tukea usein eri keinoin vuorohoidon vaihtelevissa olosuhteissa. Haasteena nähtiin varhaiskasvattajien keskinäi-nen sekä vanhempien kanssa käytävä tiedonvälitys. Vuorohoidon vahvuuksina pidettiin lasten sosiaalistumista yli ryhmärajojen. Varhaiskasvattajien tilannetajun tärkeys korostuu vuorohoidossa lapsen havainnointina ja tarpeisiin vastaamisena. Lapsen tunteminen on tärkeää, jotta voidaan arvioida, mihin lapsi on valmis ja mitä lapsi jaksaa tehdä vireystilan-teensa perusteella.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin tee-mahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin kaakkoissuomalaisessa vuoropäiväkodissa ryhmähaastattelun muodossa. Haastatteluun osallistui 14 varhaiskasvatusta toteuttavaa työntekijää. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään psyykkistä kehitystä, lapsen pe-rustarpeita ja varhaiskasvatusta. Haastattelun teemat nousivat teoriasta, ja aineisto analy-soitiin aineistolähtöisesti. Ensin aineisto litteroitiin, jonka jälkeen se koodattiin. Tämän jäl-keen aineisto teemoiteltiin alateemoihin.
Tutkimuksessa selvisi, että vuorohoidossa psyykkistä kehitystä voidaan tukea turvallisuu-den tunteen luomisella. Tulosten mukaan varhaiskasvattajien merkitys turvallisuuden luomisessa on tärkeää. Lapsen turvallisuuden tunne vahvistuu, kun aikuinen tunnistaa lapsen tarpeet ja vastaa niihin. Varhaiskasvattajien johdonmukaisuus, läsnäolo sekä lap-sen aito kohtaaminen luovat turvallisuuden tunnetta. Turvallisuuden tunnetta luodessa on tärkeää huomioida lapset yksilöllisesti sekä suunnitella toimintaa lapsen kehityksen mukaisesti. Rutiinit ja tuttu rytmi luovat jatkuvuutta, mikä on merkittävä tekijä turvallisuu-den tunnetta luodessa.
Tulokset osoittivat, että lapsen psyykkistä kehitystä on mahdollista tukea usein eri keinoin vuorohoidon vaihtelevissa olosuhteissa. Haasteena nähtiin varhaiskasvattajien keskinäi-nen sekä vanhempien kanssa käytävä tiedonvälitys. Vuorohoidon vahvuuksina pidettiin lasten sosiaalistumista yli ryhmärajojen. Varhaiskasvattajien tilannetajun tärkeys korostuu vuorohoidossa lapsen havainnointina ja tarpeisiin vastaamisena. Lapsen tunteminen on tärkeää, jotta voidaan arvioida, mihin lapsi on valmis ja mitä lapsi jaksaa tehdä vireystilan-teensa perusteella.