Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Virtuaalitodellisuus taiteessa ja taiteen markkinoinnissa – Mihin VR ja AR soveltuvat?

Wallin, Elisa (2019)

 
Avaa tiedosto
Wallin_Elisa.pdf (6.486Mt)
Lataukset: 


Wallin, Elisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923420
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin eri keinoja ja tapoja, joilla virtuaalitodellisuutta voi hyödyntää taidealalla ja sen lähtökohtana oli taidemuseoiden kiinnostus virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä kohtaan. Työn tavoitteena oli ymmärtää VR- teknologiaa ilmiönä taiteessa ja taiteen markkinoinnissa Suomessa sekä verrata sen käyttötarkoituksia AR-teknologiaan taidealalla. Tavoitteen saavuttamiseksi opinnäytetyössä haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin:

Miten ja millä eri keinoin virtuaalitodellisuutta hyödynnetään taiteessa ja taiteen markkinoinnissa Suomessa?
ja
Miten AR-teknologian käyttö eroaa virtuaalitodellisuudesta ja millaiseen käyttöön se soveltuu taidealalla?

Työssä tutkittiin VR- ja AR-teknologioiden käyttöä taiteessa, taiteen markkinoinnissa sekä museo- ja galleriatyössä. Työ oli rajattu aluksi nimenomaan virtuaalitodellisuuteen, mutta sen edetessä lisättiin vertailukohteeksi myös AR-teknologia. Taiteessa keskitytään mediataiteeseen ja vaikka työn empiirinen osa onkin rajattu ainoastaan Suomeen, annetaan työn teoriaosuudessa esimerkkejä myös muualta maailmasta.

Tietoperustassa käsitellään VR- ja AR-teknologioita käsitteinä sekä niiden käyttöä markkinoinnissa ja museotyössä yleensä. Siinä kerrotaan myös virtuaalitodellisuuden lähihistoriasta ja hyödyntämisestä taiteessa. Lisäksi tietoperustassa avataan aiheeseen liittyvän AvoinGlamin tekemän tutkimuksen tuloksia.

Tämän opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, jossa selvitettiin suomalaisten taidemuseoiden sekä yhden VR-taiteeseen perehtyneen henkilön ajatuksia ja näkökulmia aiheeseen.

Tuloksista selvisi, että virtuaalitodellisuuden käyttö on toistaiseksi vähäistä taiteessa ja taiteen markkinoinnissa Suomessa, vaikka asiasta ollaan kiinnostuneita, ja kokeiluja on tehty. Lisäksi VR- ja AR-teknologioita vertaillessa selvisi, että ne soveltuvat hyvin erilaisiin käyttötarkoituksiin taidealalla ja niiden käytössä on hyvät ja huonot puolensa. Tulevaisuudessa näiden teknologioiden hyödyntämistä tullaan tukemaan ja mahdollisesti myös lisäämään taidealalla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste