Asiakkaiden kokemuksia haavanhoitoon liittyvän ohjauksen laadusta Soiten vastaanotoilla
Saariaho, Emma; Untinen, Essi (2019)
Saariaho, Emma
Untinen, Essi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923454
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan työnkuvaan kuuluu oleellisena osana ohjaus. Opinnäytetyössä tutkittiin haavapotilaiden saaman ohjauksen laatua asiakkaiden kokemana. Hoidon laadun arvioimiseksi on tärkeää tutkia hoitotyön toteutumista potilaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla sairaanhoitajan vastaanotolla käyneiden asiakkaiden kokemuksia saamastaan ohjauksesta haavanhoitoon liittyen. Tavoitteena oli, että tutkimustuloksia voitaisiin hyödyntää sairaanhoitajan vastaanottojen potilasohjauksen kehittämistyössä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin käyttäen kyselylomaketta. Aineisto analysoitiin kuvailevin menetelmin. Tulokset on esitetty prosentti- ja frekvenssijakaumina. Kyselyn avoin kysymys analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan potilasohjaus koettiin toimivaksi vastaanotoilla. Asiakkaat kokivat, että olivat saaneet ohjausta haavan paranemiseen vaikuttavista tekijöistä. Myös hoidon merkityksestä sekä erilaisista hoitovaihtoehdoista oli annettu riittävästi ohjausta. Ilmapiiri ohjaustilanteessa koettiin hyväksi. Tuloksista kävi ilmi, että ohjaus tapahtui pääasiassa suullisesti. Kehittämishaasteita nousi esille esimerkiksi omahoidon ohjauksessa.
Opinnäytetyön tuloksilla voidaan kehittää sairaanhoitajan vastaanottojen haavapotilaiden ohjausta. Jatkotutkimusehdotuksina voitaisiin tutkia haavapotilaiden omahoidon toteutumista. Näin saataisiin kartoitettua haavapotilaiden omahoidon tilannetta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin käyttäen kyselylomaketta. Aineisto analysoitiin kuvailevin menetelmin. Tulokset on esitetty prosentti- ja frekvenssijakaumina. Kyselyn avoin kysymys analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan potilasohjaus koettiin toimivaksi vastaanotoilla. Asiakkaat kokivat, että olivat saaneet ohjausta haavan paranemiseen vaikuttavista tekijöistä. Myös hoidon merkityksestä sekä erilaisista hoitovaihtoehdoista oli annettu riittävästi ohjausta. Ilmapiiri ohjaustilanteessa koettiin hyväksi. Tuloksista kävi ilmi, että ohjaus tapahtui pääasiassa suullisesti. Kehittämishaasteita nousi esille esimerkiksi omahoidon ohjauksessa.
Opinnäytetyön tuloksilla voidaan kehittää sairaanhoitajan vastaanottojen haavapotilaiden ohjausta. Jatkotutkimusehdotuksina voitaisiin tutkia haavapotilaiden omahoidon toteutumista. Näin saataisiin kartoitettua haavapotilaiden omahoidon tilannetta.