Sortiment av destinationsprodukter Case: Tallink Silja Oy : En undersökning av köpbeteendet bland kryssningsresenärer på Silja Lines rutt Helsingfors-Stockholm
Panelius, Mikael (2011)
Panelius, Mikael
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233503
Tiivistelmä
Examensarbetet behandlar destinationsprodukter som säljs på Tallink Silja. Med destinationsprodukter menas rundturer och biljetter till attraktioner och sevärdheter. De destinationsprodukter behandlas, är tjänster som kan konsumeras under fartygets hamntid i Stockholm(7,5h).
På Silja Lines två fartyg som trafikerar rutten Helsingfors- Stockholm reste år 2010 sammanlagt 1,27 milj. människor. Av dessa var 0,65 milj. passagerare som reste på en ”en dag i Stockholm kryssning”. Försäljningssiffrorna för destinationsprodukter är blygsamma i relation till den stora passagerarvolymen.
Syftet med arbetet är att kartlägga kryssningsresenärers (stamkunders) köpbeteende beträffande befintliga destinationsprodukter. Intresset för nya produkter kommer att granskas och data om hurdana produkter resenärerna föredrar, kommer att samlas in. Undersökningen kartlägger också vilka marknadsförings- och försäljningskanaler resenärerna vill att Tallink Silja skall fokusera på.
Den teoretiska referensramen är uppbyggd med hjälp av litteratur skriven av sakkännare inom konsument- och köpbeteende, marknadsföring av tjänster, positionering och produktutveckling. Författare som Philip Kotler, Christian Grönroos, John Swarbrooke & Susan Horner och Lena Mossberg står för de mest centrala teorierna.
Den empiriska tvärsnittsundersökningen gjordes dels med en kvantitativ survey-ansats, och dels med kvalitativ metod där ostrukturerade frågor användes.
Endast 30 % av respondenterna i denna undersökning uppgav att de någon gång köpt en destinationsprodukt. Undersökningsresultatet visar att shopping, självbestämmande, tidsbrist och goda kunskaper om destinationen är de största hindren för ett köp av destinationsprodukt. Resultatet visar också att marknadsföringsaktiviteterna inte är tillräckliga. Det finns många respondenter som inte vet att dessa produkter existerar. This degree thesis concerns destination products that are for sale at Tallink Silja. The term destination product includes: services, such as sightseeing and tickets sales to attractions and sights. The destinations products described in this degree thesis are services that can be consumed during the ships’ seven and a half hour stop in Stockholm.
In 2010, in total 1.27 million passengers travelled on the two vessels operating Silja Line’s Helsinki-Stockholm route. The number of passengers who travelled on a “one day in Stockholm cruise” was 0.65 million. The sales figures for the destination products were modest in comparison to the large numbers of passengers.
The aim of this degree thesis is to map the company’s loyal customers’ purchase behavior concerning the company’s existing destination products. Furthermore, the interest of new products will be surveyed, also data regarding what sort of products the customers want, will be gathered. In addition, the survey will examine which marketing and sales channels the customers think that Tallink Silja should focus on.
The theoretical framework is built on literature written by experts in purchase and consumer behavior, marketing of services, positioning and product development. The most central theories are based on work by Philip Kotler, Christian Grönroos, James Swar-brooke & Susan Horner and Lena Mossberg.
The empirical research was conducted partly with a quantitative and partly with a qualita-tive method.
The survey claims that only 30 % of the sample had at some time purchased a destination product. The result also shows that the biggest obstacles for a purchase of destination products are shopping, lack of time, self-determination and good knowledge of the destination.
Furthermore, the survey indicates that marketing efforts concerning destination products are not sufficient.
På Silja Lines två fartyg som trafikerar rutten Helsingfors- Stockholm reste år 2010 sammanlagt 1,27 milj. människor. Av dessa var 0,65 milj. passagerare som reste på en ”en dag i Stockholm kryssning”. Försäljningssiffrorna för destinationsprodukter är blygsamma i relation till den stora passagerarvolymen.
Syftet med arbetet är att kartlägga kryssningsresenärers (stamkunders) köpbeteende beträffande befintliga destinationsprodukter. Intresset för nya produkter kommer att granskas och data om hurdana produkter resenärerna föredrar, kommer att samlas in. Undersökningen kartlägger också vilka marknadsförings- och försäljningskanaler resenärerna vill att Tallink Silja skall fokusera på.
Den teoretiska referensramen är uppbyggd med hjälp av litteratur skriven av sakkännare inom konsument- och köpbeteende, marknadsföring av tjänster, positionering och produktutveckling. Författare som Philip Kotler, Christian Grönroos, John Swarbrooke & Susan Horner och Lena Mossberg står för de mest centrala teorierna.
Den empiriska tvärsnittsundersökningen gjordes dels med en kvantitativ survey-ansats, och dels med kvalitativ metod där ostrukturerade frågor användes.
Endast 30 % av respondenterna i denna undersökning uppgav att de någon gång köpt en destinationsprodukt. Undersökningsresultatet visar att shopping, självbestämmande, tidsbrist och goda kunskaper om destinationen är de största hindren för ett köp av destinationsprodukt. Resultatet visar också att marknadsföringsaktiviteterna inte är tillräckliga. Det finns många respondenter som inte vet att dessa produkter existerar.
In 2010, in total 1.27 million passengers travelled on the two vessels operating Silja Line’s Helsinki-Stockholm route. The number of passengers who travelled on a “one day in Stockholm cruise” was 0.65 million. The sales figures for the destination products were modest in comparison to the large numbers of passengers.
The aim of this degree thesis is to map the company’s loyal customers’ purchase behavior concerning the company’s existing destination products. Furthermore, the interest of new products will be surveyed, also data regarding what sort of products the customers want, will be gathered. In addition, the survey will examine which marketing and sales channels the customers think that Tallink Silja should focus on.
The theoretical framework is built on literature written by experts in purchase and consumer behavior, marketing of services, positioning and product development. The most central theories are based on work by Philip Kotler, Christian Grönroos, James Swar-brooke & Susan Horner and Lena Mossberg.
The empirical research was conducted partly with a quantitative and partly with a qualita-tive method.
The survey claims that only 30 % of the sample had at some time purchased a destination product. The result also shows that the biggest obstacles for a purchase of destination products are shopping, lack of time, self-determination and good knowledge of the destination.
Furthermore, the survey indicates that marketing efforts concerning destination products are not sufficient.