Digitalisaation vaikutus pankkitoimihenkilön toimenkuvaan
Hautala, Jessica (2019)
Hautala, Jessica
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019113023694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019113023694
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten digitalisaatio ja sen myötä laajentunut Back Office vaikuttaa toimeksiantajayrityksen kivijalkakonttorin toimihenkilön työhön ja toimenkuvaan. Tämän opinnäytetyön teoriaosuus on koottu eri lähteistä koskien digitalisaatiota, toimenkuvaa, pankkitoimintaa sekä palveluiden muutoksia.
Digitalisoituvassa maailmassa ihmisten rutiinitoiminnot muuttuvat digitaalisiksi minkä seurauksena palvelua saadaan nopeammin. Digitalisaatio koskettaa monia osa-alueita elämässä ja yksi niistä on työ. Työpaikat digitalisoituvat ja sen pelätään vievän ihmisten työpaikat, kuitenkin digitalisaation avulla yrittäjät saavat apua tuotantonsa parantamiseen ja tuottavuuden nousuun.
Pankkialalla digitalisaatio näkyy erilaisena palvelukokemuksena, kun pankkiasiat voi hoitaa verkossa mihin vuorokauden aikaan tahansa. Digitalisaation myötä pankkialalle on tullut uusia toimijoita, jotka toimivat eri tavalla kuin perinteiset pankit ja niiden myötä myös maksutavat ovat muuttuneen.
Tutkimuksen perusteella toimenkuvassa tapahtuvia muutoksia ei ole lukumäärällisesti montaa, mutta ne vieneet ovat vieneet hyvin paljon aikaa pankkitoimihenkilöiden työpäivästä. Muutokset koskevat juuri sellaisia asioita, joita ei ole tarpeen hoitaa kivijalkakonttorissa. Tutkimuksesta selviää, että suurin muutos toimenkuvassa näkyy puheluiden siirtymisessä Back Officeen.
Digitalisoituvassa maailmassa ihmisten rutiinitoiminnot muuttuvat digitaalisiksi minkä seurauksena palvelua saadaan nopeammin. Digitalisaatio koskettaa monia osa-alueita elämässä ja yksi niistä on työ. Työpaikat digitalisoituvat ja sen pelätään vievän ihmisten työpaikat, kuitenkin digitalisaation avulla yrittäjät saavat apua tuotantonsa parantamiseen ja tuottavuuden nousuun.
Pankkialalla digitalisaatio näkyy erilaisena palvelukokemuksena, kun pankkiasiat voi hoitaa verkossa mihin vuorokauden aikaan tahansa. Digitalisaation myötä pankkialalle on tullut uusia toimijoita, jotka toimivat eri tavalla kuin perinteiset pankit ja niiden myötä myös maksutavat ovat muuttuneen.
Tutkimuksen perusteella toimenkuvassa tapahtuvia muutoksia ei ole lukumäärällisesti montaa, mutta ne vieneet ovat vieneet hyvin paljon aikaa pankkitoimihenkilöiden työpäivästä. Muutokset koskevat juuri sellaisia asioita, joita ei ole tarpeen hoitaa kivijalkakonttorissa. Tutkimuksesta selviää, että suurin muutos toimenkuvassa näkyy puheluiden siirtymisessä Back Officeen.