Sosiaalisen median suunnitelma POP Pankki Seinäjoelle
Yli-Jaskari, Maija (2019)
Yli-Jaskari, Maija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923459
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajalle POP Pankki Seinäjoelle sosiaalisen median suunnitelma. Tavoitteena oli kehittää ja edistää toimeksiantajan sosiaalisen median käyttöä ja pitää toiminta aktiivisena. Opinnäytetyössä perehdyttiin sosiaalisen median kanaviin Instagramiin ja Facebookiin. Kanavat valikoituivat siksi, koska ne ovat jo toimeksiantajalla käytössä, mutta niiden käyttöön tarvittaisiin johdonmukaisempaa toimintaa.
Opinnäytetyössä käydään läpi sosiaalisen median käsitettä ja keskitytään Instagramiin ja Facebookiin. Lisäksi työssä käsitellään, minkälainen sosiaalinen media on markkinointikanavana, ja miten toimeksiantaja pystyy luomaan sitä kautta lisää asiakasarvoa. Tutkimusmenetelmänä käytetään benchmarkingia, jossa vertaillaan muiden pankkialalla toimivien organisaatioiden toimintaa Instagramissa ja Facebookissa. Benchmarking-kohteiksi valikoituivat Nordea Suomi ja POP Pankki Kurikka-Tampere. Vertailukohteet valittiin siksi, että toimeksiantaja voisi oppia heiltä uusia tapoja luoda sisältöä sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli myös luoda toimeksiantajalle sosiaalisen median vuosisuunnitelma, joka muodostettiin tutkinnan tuloksien mukaisesti. Vuosisuunnitelma syntyi muun muassa benchmarkkauksen tuomien havaintojen pohjalta. Toimeksiantaja ottaa vuosisuunnitelman käyttöön vuodelle 2020 saadakseen siitä apua sosiaalisen median päivittämiseen.
Opinnäytetyössä käydään läpi sosiaalisen median käsitettä ja keskitytään Instagramiin ja Facebookiin. Lisäksi työssä käsitellään, minkälainen sosiaalinen media on markkinointikanavana, ja miten toimeksiantaja pystyy luomaan sitä kautta lisää asiakasarvoa. Tutkimusmenetelmänä käytetään benchmarkingia, jossa vertaillaan muiden pankkialalla toimivien organisaatioiden toimintaa Instagramissa ja Facebookissa. Benchmarking-kohteiksi valikoituivat Nordea Suomi ja POP Pankki Kurikka-Tampere. Vertailukohteet valittiin siksi, että toimeksiantaja voisi oppia heiltä uusia tapoja luoda sisältöä sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli myös luoda toimeksiantajalle sosiaalisen median vuosisuunnitelma, joka muodostettiin tutkinnan tuloksien mukaisesti. Vuosisuunnitelma syntyi muun muassa benchmarkkauksen tuomien havaintojen pohjalta. Toimeksiantaja ottaa vuosisuunnitelman käyttöön vuodelle 2020 saadakseen siitä apua sosiaalisen median päivittämiseen.