Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Musiikkioppilaitosten konserttitoiminta : katsaus oppilaskonserttien saavutettavuuteen, yleisörakenteeseen ja markkinointiin

Isola, Laura (2019)

Avaa tiedosto
Isola_Laura.pdf (1.232Mt)
Lataukset: 


Isola, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää musiikkioppilaitosten konserttien saavutettavuutta, yleisörakennetta ja markkinointia. Työ rajattiin koskemaan lähinnä taiteen perusopetuksen musiikin laajaa oppimäärää. Työn lähtökohtana oli kysymykset: Käykö konserteissa muita kuin oppilaiden omaisia? Miten konsertteja markkinoidaan ja onko oppilaitoksilla erillistä tuottajaa? Miten konserttien näkyvyyttä ja yleisömäärää voisi lisätä? Konserttitoiminta on olennainen osa musiikkioppilaitosten toimintaa, koska esiintyminen koetaan tärkeäksi osaksi musiikin harrastamista. Musiikkioppilaitosten konsertit rikastuttavat paikkakuntien kulttuuritarjontaa merkittävästi.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään markkinointiin yleisesti sekä oppilaitosten konserttitoimintaan. Opinnäytetyötä varten teetettiin kysely viiden eripuolilla Suomea sijaitsevan musiikkioppilaitoksen johdolle. Kyselyssä selvitettiin oppilaitosten konserttitoimintaa ja konserttien markkinointia. Lisäksi neljässä eri oppilaskonsertissa järjestettiin yleisökysely, jossa kartoitettiin yleisörakennetta, sekä sitä, miten konsertista oli saatu tietoa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin tuottaja Elina Orjatsaloa konserttien markkinoinnista ja tuottamisesta.

Oppilaskonsertteja järjestetään eri oppilaitoksissa hyvin paljon pitkin lukuvuotta. Konsertteja järjestetään niin oppilaitosten omissa saleissa, kuin muissakin tiloissa. Vain harvassa oppilaitoksessa on erillinen tuottaja, joten konserttien tuotannoista vastaa rehtori, toimistohenkilökunta tai opettajat, joilla ei välttämättä ole tuotannollista osaamista. Opinnäytetyötä varten tehdystä yleisökyselystä selvisi, että musiikkioppilaitosten konserttien yleisö koostuu suurelta osin esiintyjien omaisista. Vain harva ulkopuolinen ihminen päätyy konsertteihin. Yleisö saa tiedon konserteista monista eri lähteistä, niin paperimainoksista, lehtijutuista, Facebookista kuin tuttaviltakin, joten monipuoliset markkinointikanavat ovat tärkeitä. Elina Orjatsalon haastattelusta saatiin paljon hyviä neuvoja ja keinoja oppilaskonserttien näkyvyyden ja yleisömäärän lisäämiseen, sekä konserttien markkinoinnin ja tiedotuksen toteuttamiseen oppilaitoksissa ilman erillistä tuottajaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste