Erityislapsen omaishoitajan digitaalisen valmennuksen kehittäminen
Ikävalko, Henna; Loponen, Anne (2019)
Ikävalko, Henna
Loponen, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923448
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää erityislapsen omaishoitajan valmennuksen asiakaslähtöisyyttä. Tarkoituksena oli tuottaa digitaalisen palvelun prototyyppi, joka kokoaa lakisääteisen omaishoitajavalmennuksen sisällön sekä tietoa omaishoitajuutta tukevista palveluista. Digitaalinen sisältö toimii ohjausrunkona eri tavoin toteutetuissa omaishoitajavalmennuksissa ja työvälineenä omaishoidon tuen palveluohjaajille sekä erityislapsiperheitä kohtaavalle palveluverkostolle koko Essoten alueella.
Menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Asiakasymmärrystä kerättiin kolmessa työpajassa, johon osallistui erityislapsen omaishoitajia ja omaishoidon tuen palveluohjaajia. Työpajoissa haettiin vastauksia omaishoitajien ja palveluohjaajien tarpeisiin ja toiveisiin liittyen valmennuksen rakenteeseen, sisältöön ja muotoon. Palvelu muotoiltiin tuloksien pohjalta, kokeiltiin ja arvioitiin osallistujien kanssa. Lopputuloksena on ehdotus digitaalisen omaishoitajavalmennuksen prototyypiksi.
Prototyyppi sisältää lakisääteisen omaishoitajan valmennuksen ja tietoa erityislapsiperheen palveluverkostosta. Se ohjaa omaishoitajia luotettavan ja ajantasaisen tiedon hakemiseen sekä käyttämiseen. Digitaalisessa valmennuksessa tuetaan omaishoitajan osallisuutta, asiantuntijuutta ja vahvistetaan omaishoitajan identiteetin muodostumista. Ryhmämuotoinen toteutustapa mahdollistaa vertaistuen. Valmennuksen materiaali on vapaasti kaikkien käytettävissä.
Yhteiskehittämisellä aikaan saatu ehdotus erityislapsen omaishoitajan digitaalisen valmennuksen prototyypiksi on valmis liitettäväksi osaksi Essoten erityislasten omaishoitajien palveluvalikoimaa. Se täydentää jo olemassa olevaa omaishoitajan valmennusta. Digitaalisella valmennuksella tuetaan erityislapsiperheen hyvinvointia arjessa. Valmennusta on mahdollisuus kehittää liittämällä siihen jo olemassa olevia sähköisiä palveluja ja muokata edelleen erityislasten omaishoitajien tarpeita vastaavaksi.
Menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Asiakasymmärrystä kerättiin kolmessa työpajassa, johon osallistui erityislapsen omaishoitajia ja omaishoidon tuen palveluohjaajia. Työpajoissa haettiin vastauksia omaishoitajien ja palveluohjaajien tarpeisiin ja toiveisiin liittyen valmennuksen rakenteeseen, sisältöön ja muotoon. Palvelu muotoiltiin tuloksien pohjalta, kokeiltiin ja arvioitiin osallistujien kanssa. Lopputuloksena on ehdotus digitaalisen omaishoitajavalmennuksen prototyypiksi.
Prototyyppi sisältää lakisääteisen omaishoitajan valmennuksen ja tietoa erityislapsiperheen palveluverkostosta. Se ohjaa omaishoitajia luotettavan ja ajantasaisen tiedon hakemiseen sekä käyttämiseen. Digitaalisessa valmennuksessa tuetaan omaishoitajan osallisuutta, asiantuntijuutta ja vahvistetaan omaishoitajan identiteetin muodostumista. Ryhmämuotoinen toteutustapa mahdollistaa vertaistuen. Valmennuksen materiaali on vapaasti kaikkien käytettävissä.
Yhteiskehittämisellä aikaan saatu ehdotus erityislapsen omaishoitajan digitaalisen valmennuksen prototyypiksi on valmis liitettäväksi osaksi Essoten erityislasten omaishoitajien palveluvalikoimaa. Se täydentää jo olemassa olevaa omaishoitajan valmennusta. Digitaalisella valmennuksella tuetaan erityislapsiperheen hyvinvointia arjessa. Valmennusta on mahdollisuus kehittää liittämällä siihen jo olemassa olevia sähköisiä palveluja ja muokata edelleen erityislasten omaishoitajien tarpeita vastaavaksi.