Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : Case: Duo Kiia & Jone
Purontaka, Kiia (2019)
Purontaka, Kiia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622683
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa helposti toteutettava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantona Duo Kiia & Jonelle, jotka soittavat akustista musiikkia erilaisissa tilaisuuksissa ja baareissa ympäri Suomen. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa. Markkinointiviestinnässä perehdyttiin sen suunnitteluun sekä digimarkkinointiin. Sosiaalista mediaa tarkastellaan sen hyötyjen ja markkinoinnin näkökulmasta. Lisäksi perehdyttiin sosiaalisen median kanavista Facebookiin, Instagramiin ja YouTubeen.
Toiminnallinen osuus on Duo Kiia & Jonelle tehty markkinointisuunnitelma. Tarve markkinointisuunnitelman laatimiselle syntyi toimeksiantajan halusta kehittää sosiaalisen median markkinointia, parantaa näkyvyyttä sekä erottuvuutta kilpailijoista sosiaalisessa mediassa. Markkinointisuunnitelma luotiin kohteen tietoperustaa, kilpailija-analyysiä sekä kyselytutkimusta hyödyntäen. Kilpailija-analyysin avulla tarkasteltiin muiden alan toimijoiden sosiaalista mediaa, vertaillen sitä duon toimintaan. Verkossa toteutetulla kyselytutkimuksella selvitettiin vastaajien sosiaalisen median käyttöä sekä kysyttiin mielipiteitä duon sosiaalisen median markkinoinnista.
Opinnäytetyön tuloksena kohde sai markkinointia aktivoivan suunnitelman, joka sisältää sosiaalisen median julkaisukalenterin sisältöineen. Duo Kiia & Jone voivat käyttää tulevaisuudessa opinnäytetyötä sosiaalisen median markkinoinnin tukena.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa. Markkinointiviestinnässä perehdyttiin sen suunnitteluun sekä digimarkkinointiin. Sosiaalista mediaa tarkastellaan sen hyötyjen ja markkinoinnin näkökulmasta. Lisäksi perehdyttiin sosiaalisen median kanavista Facebookiin, Instagramiin ja YouTubeen.
Toiminnallinen osuus on Duo Kiia & Jonelle tehty markkinointisuunnitelma. Tarve markkinointisuunnitelman laatimiselle syntyi toimeksiantajan halusta kehittää sosiaalisen median markkinointia, parantaa näkyvyyttä sekä erottuvuutta kilpailijoista sosiaalisessa mediassa. Markkinointisuunnitelma luotiin kohteen tietoperustaa, kilpailija-analyysiä sekä kyselytutkimusta hyödyntäen. Kilpailija-analyysin avulla tarkasteltiin muiden alan toimijoiden sosiaalista mediaa, vertaillen sitä duon toimintaan. Verkossa toteutetulla kyselytutkimuksella selvitettiin vastaajien sosiaalisen median käyttöä sekä kysyttiin mielipiteitä duon sosiaalisen median markkinoinnista.
Opinnäytetyön tuloksena kohde sai markkinointia aktivoivan suunnitelman, joka sisältää sosiaalisen median julkaisukalenterin sisältöineen. Duo Kiia & Jone voivat käyttää tulevaisuudessa opinnäytetyötä sosiaalisen median markkinoinnin tukena.