Ravintola Periscope : lounaan markkinointi ja kampanjointi
Uokkola, Nora; Virta, Anette (2019)
Uokkola, Nora
Virta, Anette
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823173
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa toimeksiantajayrityksen, ravintola Periscopen lounasasiakkaiden määrää markkinoinnin ja kampanjoinnin avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden tietoa ravintola Periscopen lounaasta, tehdä kampanja, joka edistää lounaan näkyvyyttä ja myyntiä sekä seurata, kuinka kampanja toimii. Tutkimuksen avulla toimeksiantajayritys sai tietoa lounaan markkinoinnin toimivuudesta ja siitä, miten sitä tulisi kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuudet käsittelivät markkinointia, kampanjointia sekä ravintola Periscopea. Markkinoinnin teoria syvennyttiin markkinoinnin lähtökohtiin, markkinoinnin perinteisiin keinoihin sekä sosiaalisen median keinoihin. Kampanjan teoria keskittyi kampanjan suunnitteluun sekä lanseeraukseen.
Aineistoina tutkimuksissa käytettiin kolmea eri kyselytutkimusta. Ensimmäinen kyselytutkimus toteutettiin ravintola Periscopen lounasasiakkaille. Toinen kyselytutkimus toteutettiin kauppakeskus Ratinan asiakkaille. Kyselyt koostuivat neljästä kysymyksestä ja vastauksien määrä oli hyvin pieni. Kolmas kyselytutkimus toteutettiin jälleen ravintola Periscopen lounasasiakkaille. Viimeiseen kyselyyn otanta oli suurempi ja sitä pystyttiin käyttämään tiedonlähteenä. Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Opinnäytetyön tulokset käsiteltiin tutkimus järjestyksessä. Tulosten perusteella ravintola Periscopen lounaaseen tuotteena oltiin tyytyväisiä. Tulosten mukaan asiakkaiden pääasiallinen tiedonlähde lounaasta on kavereilta saatu tieto. Tiedonlähteenä oli myös ravintola Periscopen kanavat. Kokonaisuudessaan ravintola Periscopen lounaan markkinointi ja kampanjointi oli onnistunut ja sitä tulisi jatkaa tulevaisuudessa. Ravintola Periscopen on kannattavaa markkinoida enemmän lounasta sosiaalisen median kanavissa, iltojen ja viikonloppujen ohella. Erilaiset kilpailut ovat kannattavia, koska ravintola Periscope saa hyvin näkyvyyttä niiden avulla sekä ne herättävät asiakkaiden kiinnostusta paremmin.
Opinnäytetyön teoriaosuudet käsittelivät markkinointia, kampanjointia sekä ravintola Periscopea. Markkinoinnin teoria syvennyttiin markkinoinnin lähtökohtiin, markkinoinnin perinteisiin keinoihin sekä sosiaalisen median keinoihin. Kampanjan teoria keskittyi kampanjan suunnitteluun sekä lanseeraukseen.
Aineistoina tutkimuksissa käytettiin kolmea eri kyselytutkimusta. Ensimmäinen kyselytutkimus toteutettiin ravintola Periscopen lounasasiakkaille. Toinen kyselytutkimus toteutettiin kauppakeskus Ratinan asiakkaille. Kyselyt koostuivat neljästä kysymyksestä ja vastauksien määrä oli hyvin pieni. Kolmas kyselytutkimus toteutettiin jälleen ravintola Periscopen lounasasiakkaille. Viimeiseen kyselyyn otanta oli suurempi ja sitä pystyttiin käyttämään tiedonlähteenä. Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Opinnäytetyön tulokset käsiteltiin tutkimus järjestyksessä. Tulosten perusteella ravintola Periscopen lounaaseen tuotteena oltiin tyytyväisiä. Tulosten mukaan asiakkaiden pääasiallinen tiedonlähde lounaasta on kavereilta saatu tieto. Tiedonlähteenä oli myös ravintola Periscopen kanavat. Kokonaisuudessaan ravintola Periscopen lounaan markkinointi ja kampanjointi oli onnistunut ja sitä tulisi jatkaa tulevaisuudessa. Ravintola Periscopen on kannattavaa markkinoida enemmän lounasta sosiaalisen median kanavissa, iltojen ja viikonloppujen ohella. Erilaiset kilpailut ovat kannattavia, koska ravintola Periscope saa hyvin näkyvyyttä niiden avulla sekä ne herättävät asiakkaiden kiinnostusta paremmin.