Brändi-identiteetin ja -imagon kartoitus ja vertailu : Makia Clothing
Mäkikyrö, Alina (2019)
Mäkikyrö, Alina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823175
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön pääaiheina ovat brändi, brändi-identiteetti sekä brändi-imago, ja ne toimivat myös työn teoreettisen viitekehyksen osa-alueina. Opinnäytetyön tarkoituksena on muodostaa vaatebrändi Makialle yhtenäinen brändi-identiteetti, sekä selvittää Makian brändi-imago. Tarkoituksena on myöskin vertailla, minkälainen Makian brändi-identiteetin ja -imagon välinen suhde on, eli kuinka hyvin Makian sisäinen brändikuva kohtaa kuluttajien mielikuvien kanssa.
Makian brändi-identiteetin muodostamisen päälähteinä käytettiin yrityksen johtohenkilön haastattelua, sekä yrityksen jo olemassa olevaa kirjallista brändiaineistoa. Makian brändi-imagon selvittämisessä sen sijaan käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää ja aineistoa kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselytutkimuksen sisältö pohjautui Makian brändi-identiteetin osa-alueihin. Kyselylomake julkaistiin tutkijan, sekä tutkijan kahden tuttavan, sosiaalisessa mediassa. Aineistoa kerättiin viikon ajan syksyllä 2019 ja kyselyyn vastasi 227 henkilöä.
Brändi-identiteetin muodostaminen antoi Makialle yhtenäisen kokonaiskuvan brändin tavoitteista, arvoista, uskomuksista, ominaisuuksista sekä vahvuuksista ja heikkouksista. Makian brändi-identiteetti perustuu vahvasti suomalaisuuteen, vastuullisuuteen, aitouteen, käytännöllisyyteen sekä tyylilliseen ja laadulliseen ajattomuuteen. Makian perusajatus on tuottaa konstailemattomia tuotteita pohjoismaisella vivahteella, jotka sopivat niin suomalaiseen ilmastoon kuin katukuvaankin. Makia haluaa tukea kestäviä valintoja ja erottautua kilpailijoista omaperäisyydellään ja rohkeudellaan.
Kuluttajien mielikuvat Makiasta olivat positiiviset ja ne kohtasivat melko hyvin Makian identiteetin kanssa. Kuluttajat mielsivät Makian suomalaisuuden, nykyaikaisuuden ja tyylikkyyden sen pääpiirteiksi. Tuotteet koettiin materiaaleiltaan laadukkaaksi, tyyliltään ajattomaksi sekä käytännöllisiksi. Mielikuvat eivät kohdanneet täysin identiteetin kanssa ekologisuudessa ja vastuullisuudessa. Brändin kohderyhmä myöskin miellettiin hieman tavoiteltua rajallisemmaksi. Tutkimuksen myötä Makiaa kehotettiin panostamaan yrityksen brändiviestintään niiden asioiden kohdalla, jotka eivät täysin vastanneet brändin identiteettiä.
Makian brändi-identiteetin muodostamisen päälähteinä käytettiin yrityksen johtohenkilön haastattelua, sekä yrityksen jo olemassa olevaa kirjallista brändiaineistoa. Makian brändi-imagon selvittämisessä sen sijaan käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää ja aineistoa kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselytutkimuksen sisältö pohjautui Makian brändi-identiteetin osa-alueihin. Kyselylomake julkaistiin tutkijan, sekä tutkijan kahden tuttavan, sosiaalisessa mediassa. Aineistoa kerättiin viikon ajan syksyllä 2019 ja kyselyyn vastasi 227 henkilöä.
Brändi-identiteetin muodostaminen antoi Makialle yhtenäisen kokonaiskuvan brändin tavoitteista, arvoista, uskomuksista, ominaisuuksista sekä vahvuuksista ja heikkouksista. Makian brändi-identiteetti perustuu vahvasti suomalaisuuteen, vastuullisuuteen, aitouteen, käytännöllisyyteen sekä tyylilliseen ja laadulliseen ajattomuuteen. Makian perusajatus on tuottaa konstailemattomia tuotteita pohjoismaisella vivahteella, jotka sopivat niin suomalaiseen ilmastoon kuin katukuvaankin. Makia haluaa tukea kestäviä valintoja ja erottautua kilpailijoista omaperäisyydellään ja rohkeudellaan.
Kuluttajien mielikuvat Makiasta olivat positiiviset ja ne kohtasivat melko hyvin Makian identiteetin kanssa. Kuluttajat mielsivät Makian suomalaisuuden, nykyaikaisuuden ja tyylikkyyden sen pääpiirteiksi. Tuotteet koettiin materiaaleiltaan laadukkaaksi, tyyliltään ajattomaksi sekä käytännöllisiksi. Mielikuvat eivät kohdanneet täysin identiteetin kanssa ekologisuudessa ja vastuullisuudessa. Brändin kohderyhmä myöskin miellettiin hieman tavoiteltua rajallisemmaksi. Tutkimuksen myötä Makiaa kehotettiin panostamaan yrityksen brändiviestintään niiden asioiden kohdalla, jotka eivät täysin vastanneet brändin identiteettiä.