Ajan vaikutus dynaamisesti hinnoiteltujen palveluiden ja tuotteiden hintoihin
Rautiainen, Joonas (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rautiainen, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223907
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten aika vaikuttaa dynaamisesti hinnoiteltujen palveluiden tai tuotteiden hinnoitteluun ja hinnankehitykseen. Työssä yritetään ymmärtää, mikä on ajan merkitys tekijänä dynaamisesti hinnoiteltujen tuotteiden hinnoittelussa. Tutkimuksessa tutkitaan palvelun realisoitumisen ja palvelun hinnan riippuvuutta.
Tutkimukseen kerättiin hintatietoja kolmestatoista dynaamisesti hinnoitellusta tuotteesta tai palvelusta noin kahdesta kuuteen viikkoa kestäneeltä ajanjaksolta. Hintatiedot kerättiin vuoden 2019 elokuun ja syyskuun aikana. Tutkittavina tuotteina oli kahden eri lennon liput, majoittuminen hotellihuoneessa, kengät, muistikortti, hammastahna ja sähköhammasharjapäät. Tutkimuksen data kerättiin tuotetta myyvän yrityksen internet-sivuilla vieraillen useita kertoja tunnissa tätä varten tehdyllä VBA koodia sisältävällä Excelillä. Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa käytetään laadullisen tutkimustyön ja tilastollisen analyysin menetelmiä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysia. Selittävänä muuttujana käytettiin ostopäivän ja palvelun realisoitumisen välistä ajanjaksoa ja selitettävänä muuttujana oli palvelun hinta. Tutkimuksessa myös selvitettiin, tapahtuivatko hinnanmuutokset usein tiettyinä kellonaikoina ja viikonpäivinä.
Vahvaa korrelaatiota löytyi viiden lentolipun ja hotellihuoneen hinnan sekä ostopäivän ja palvelun realisoitumisen ajanjakson pituuden väliltä. Tuloksissa havaittiin hinnan pääsääntöisesti aina nousevan palvelun realisoitumista lähestyttäessä. Esimerkiksi toisen tutkimuksessa käsitellyn lennon hinta nousi tarkkailujakson alusta lähtöpäivään noin 154 prosenttia.
Tutkimustulosten avulla voidaan ymmärtää ajan vaikutus hinnanmuutoksiin. Tuloksilla ei pysty ennustamaan tulevien lentojen tai hotellihuoneiden hintoja, koska nämä ovat yksittäisiä tapauksia.
Tutkimukseen kerättiin hintatietoja kolmestatoista dynaamisesti hinnoitellusta tuotteesta tai palvelusta noin kahdesta kuuteen viikkoa kestäneeltä ajanjaksolta. Hintatiedot kerättiin vuoden 2019 elokuun ja syyskuun aikana. Tutkittavina tuotteina oli kahden eri lennon liput, majoittuminen hotellihuoneessa, kengät, muistikortti, hammastahna ja sähköhammasharjapäät. Tutkimuksen data kerättiin tuotetta myyvän yrityksen internet-sivuilla vieraillen useita kertoja tunnissa tätä varten tehdyllä VBA koodia sisältävällä Excelillä. Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa käytetään laadullisen tutkimustyön ja tilastollisen analyysin menetelmiä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysia. Selittävänä muuttujana käytettiin ostopäivän ja palvelun realisoitumisen välistä ajanjaksoa ja selitettävänä muuttujana oli palvelun hinta. Tutkimuksessa myös selvitettiin, tapahtuivatko hinnanmuutokset usein tiettyinä kellonaikoina ja viikonpäivinä.
Vahvaa korrelaatiota löytyi viiden lentolipun ja hotellihuoneen hinnan sekä ostopäivän ja palvelun realisoitumisen ajanjakson pituuden väliltä. Tuloksissa havaittiin hinnan pääsääntöisesti aina nousevan palvelun realisoitumista lähestyttäessä. Esimerkiksi toisen tutkimuksessa käsitellyn lennon hinta nousi tarkkailujakson alusta lähtöpäivään noin 154 prosenttia.
Tutkimustulosten avulla voidaan ymmärtää ajan vaikutus hinnanmuutoksiin. Tuloksilla ei pysty ennustamaan tulevien lentojen tai hotellihuoneiden hintoja, koska nämä ovat yksittäisiä tapauksia.