Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ajan vaikutus dynaamisesti hinnoiteltujen palveluiden ja tuotteiden hintoihin

Rautiainen, Joonas (2019)

 
Avaa tiedosto
Ajan vaikutus dynaamisesti hinnoiteltujen palveluiden ja tuotteiden hintoihin.pdf (815.6Kt)
Lataukset: 


Rautiainen, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223907
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten aika vaikuttaa dynaamisesti hinnoiteltujen palveluiden tai tuotteiden hinnoitteluun ja hinnankehitykseen. Työssä yritetään ymmärtää, mikä on ajan merkitys tekijänä dynaamisesti hinnoiteltujen tuotteiden hinnoittelussa. Tutkimuksessa tutkitaan palvelun realisoitumisen ja palvelun hinnan riippuvuutta.

Tutkimukseen kerättiin hintatietoja kolmestatoista dynaamisesti hinnoitellusta tuotteesta tai palvelusta noin kahdesta kuuteen viikkoa kestäneeltä ajanjaksolta. Hintatiedot kerättiin vuoden 2019 elokuun ja syyskuun aikana. Tutkittavina tuotteina oli kahden eri lennon liput, majoittuminen hotellihuoneessa, kengät, muistikortti, hammastahna ja sähköhammasharjapäät. Tutkimuksen data kerättiin tuotetta myyvän yrityksen internet-sivuilla vieraillen useita kertoja tunnissa tätä varten tehdyllä VBA koodia sisältävällä Excelillä. Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa käytetään laadullisen tutkimustyön ja tilastollisen analyysin menetelmiä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysia. Selittävänä muuttujana käytettiin ostopäivän ja palvelun realisoitumisen välistä ajanjaksoa ja selitettävänä muuttujana oli palvelun hinta. Tutkimuksessa myös selvitettiin, tapahtuivatko hinnanmuutokset usein tiettyinä kellonaikoina ja viikonpäivinä.

Vahvaa korrelaatiota löytyi viiden lentolipun ja hotellihuoneen hinnan sekä ostopäivän ja palvelun realisoitumisen ajanjakson pituuden väliltä. Tuloksissa havaittiin hinnan pääsääntöisesti aina nousevan palvelun realisoitumista lähestyttäessä. Esimerkiksi toisen tutkimuksessa käsitellyn lennon hinta nousi tarkkailujakson alusta lähtöpäivään noin 154 prosenttia.

Tutkimustulosten avulla voidaan ymmärtää ajan vaikutus hinnanmuutoksiin. Tuloksilla ei pysty ennustamaan tulevien lentojen tai hotellihuoneiden hintoja, koska nämä ovat yksittäisiä tapauksia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste