Strategiasta vauhtia startup-liiketoiminnan käynnistämiseen
Ylipelkonen, Johanna (2019)
Lataukset:
Ylipelkonen, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223932
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on vuonna 2014 perustettu startup-yritys Absolute
Module Oy. Yrityksen liikeideana on tuottaa modulaarista teknologiaa, jonka avulla saadaan sähköverkko kalusteiden ja rakennuselementtien rakenteisiin ilman perinteisiä johtoja ja kaapeleita. Yritys on suojannut teknologiansa ja avainpatentti on hyväksytty monessa eri maassa. Tuotekehitys on ollut tehokasta ja teknologia on jalostunut vuosien
mittaan. Varsinaisen liiketoiminnan käynnistämisen tueksi tarvitaan strategia sekä suunnitelma, miten innovaatioteknologian tunnettuutta voidaan lisätä.
Kehittämistyön tavoitteena oli tutkia startup-yrityksiin liittyvää strategiakirjallisuutta ja
luoda sen pohjalta strategia kohdeorganisaatiolle. Toisena tavoitteena oli suunnitella
markkinoinnin toimenpiteet teknologian tunnettuuden lisäämiseksi.
Opinnäytetyö on toteutettu kaksivaiheisena toimintatutkimuksena, jossa on käytetty laadullisia tiedonkeruumenetelmiä: osallistuvaa havainnointia, avointa haastattelua sekä
ideointityöpajatyöskentelyä. Tutkimuksen ensimmäisessä syklissä suunniteltiin startupyritykselle strategiamalli ja laadittiin strategia sen mukaisesti. Toimintatutkimuksen toiseen sykliin priorisoitiin suunniteltavaksi ne markkinoinnin toimenpiteet, joilla yritys voi
kasvattaa innovaatioteknologiansa tunnettuutta.
Kehittämistehtävän tavoitteet saavutettiin ja tutkimustyön päättyessä yrityksellä on käytössään päivittäistä toimintaa ohjaava strategia sekä valmis suunnitelma markkinoinnin
toimenpiteistä tunnettuuden lisäämiseksi. Suunniteltujen markkinointitoimenpiteiden rinnalle ehdotetaan kuitenkin erillistä markkinointistrategiaa ja yksityiskohtaisempaa suunnitelmaa siitä, miten innovaatio viedään markkinoille.
Muutokset nykyajan yritysten toimintaympäristössä saattavat olla hyvinkin nopeita ja
strategiaan on pystyttävä tekemään korjausliikkeitä ketterästi epävarmoissakin olosuhteissa. Strategian tuloksellisen toteutuksen kannalta on oleellista, että liiketoimintaan
osallistuvat henkilöt saadaan toimimaan sen mukaisesti. Siksi strategiatyön johtaminen
nousee tärkeäksi tekijäksi liiketoiminnan kehittämisessä ja menestymisen tavoittelussa.
Tämän tutkimuksen jatkotoimenpiteiksi ehdotetaankin strategiatyöskentelyn jatkuvuutta
ja sen tehostamista johtamisen näkökulmasta, jotta strategiset päätökset saataisiin
myös tulevaisuudessa saatettua käytännön toiminnaksi.
Module Oy. Yrityksen liikeideana on tuottaa modulaarista teknologiaa, jonka avulla saadaan sähköverkko kalusteiden ja rakennuselementtien rakenteisiin ilman perinteisiä johtoja ja kaapeleita. Yritys on suojannut teknologiansa ja avainpatentti on hyväksytty monessa eri maassa. Tuotekehitys on ollut tehokasta ja teknologia on jalostunut vuosien
mittaan. Varsinaisen liiketoiminnan käynnistämisen tueksi tarvitaan strategia sekä suunnitelma, miten innovaatioteknologian tunnettuutta voidaan lisätä.
Kehittämistyön tavoitteena oli tutkia startup-yrityksiin liittyvää strategiakirjallisuutta ja
luoda sen pohjalta strategia kohdeorganisaatiolle. Toisena tavoitteena oli suunnitella
markkinoinnin toimenpiteet teknologian tunnettuuden lisäämiseksi.
Opinnäytetyö on toteutettu kaksivaiheisena toimintatutkimuksena, jossa on käytetty laadullisia tiedonkeruumenetelmiä: osallistuvaa havainnointia, avointa haastattelua sekä
ideointityöpajatyöskentelyä. Tutkimuksen ensimmäisessä syklissä suunniteltiin startupyritykselle strategiamalli ja laadittiin strategia sen mukaisesti. Toimintatutkimuksen toiseen sykliin priorisoitiin suunniteltavaksi ne markkinoinnin toimenpiteet, joilla yritys voi
kasvattaa innovaatioteknologiansa tunnettuutta.
Kehittämistehtävän tavoitteet saavutettiin ja tutkimustyön päättyessä yrityksellä on käytössään päivittäistä toimintaa ohjaava strategia sekä valmis suunnitelma markkinoinnin
toimenpiteistä tunnettuuden lisäämiseksi. Suunniteltujen markkinointitoimenpiteiden rinnalle ehdotetaan kuitenkin erillistä markkinointistrategiaa ja yksityiskohtaisempaa suunnitelmaa siitä, miten innovaatio viedään markkinoille.
Muutokset nykyajan yritysten toimintaympäristössä saattavat olla hyvinkin nopeita ja
strategiaan on pystyttävä tekemään korjausliikkeitä ketterästi epävarmoissakin olosuhteissa. Strategian tuloksellisen toteutuksen kannalta on oleellista, että liiketoimintaan
osallistuvat henkilöt saadaan toimimaan sen mukaisesti. Siksi strategiatyön johtaminen
nousee tärkeäksi tekijäksi liiketoiminnan kehittämisessä ja menestymisen tavoittelussa.
Tämän tutkimuksen jatkotoimenpiteiksi ehdotetaankin strategiatyöskentelyn jatkuvuutta
ja sen tehostamista johtamisen näkökulmasta, jotta strategiset päätökset saataisiin
myös tulevaisuudessa saatettua käytännön toiminnaksi.