Sydäntoimenpidepotilaan hoidonvaraajan työnkuvaus : teemahaastattelu erikoissairaanhoidon yksikössä
Lehtonen, Emmi; Lähde, Viivi; Mäenpää, Elina (2019)
Lehtonen, Emmi
Lähde, Viivi
Mäenpää, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223999
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sydäntoimenpidepotilaiden hoidonvaraajien työnkuvaa. Tavoitteena oli, että sydäntoimenpidepotilaiden hoidonvaraajien työnkuvaa saataisiin kehitettyä niin, että heillä olisi selkeät ja yhtenäiset käytänteet. Lisäksi selvitettiin, liittyykö työnkuvaan mahdollisesti turhaa työtä tai hukka-aikaa sekä osoitettiin kehittämisehdotuksia. Kehittämisehdotuksiin käytettiin apuna lean-filosofiaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi yksi Suomen sairaanhoitopiiri.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua (n=5). Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja, jotka toteutettiin toimeksiantajan osoittamille henkilöille. Tämän tutkimuksen kohdejoukkona oli yhdeksän hoidonvaraajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan hoidonvaraajan työ on kiireistä, mutta itsenäistä ja joustavaa. Toimintatavoissa on eroavaisuuksia, jotka saataisiin yhtenäistettyä yhteisten ohjeiden noudattamisella. Yhteisen muistilistan luominen poistaisi virheitä hoidonvaraajan työssä. Lisäksi tulosten perusteella osan kirjallisesta ajanvaraustyöstä voisi siirtää osastonsihteerille. Tämä helpottaisi hoidonvaraajien kokemaa kiirettä ja stressiä työssä. Yhteenvedoksi voidaan todeta, että hoidonvaraajien työssä kehittymistä on jo tapahtunut, mutta sen saaminen näkyväksi on ollut melko hidasta.
Jatkokehittämiskohteena voisi olla muistilistan luominen työvaiheista hoidonvaraajille. Tutkimusta voisi myös laajentaa suuremmalle joukolle, kuten koko osastolle, jolloin kohderyhmä kasvaisi. Lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä, miten lean-filosofia näkyy hoidonvaraajan arjessa. The purpose of this Bachelor’s thesis was to find out work description of cardiac operation patient’s nurse planner. The goal was to develope the work description of cardiac operation patient’s nurse planner so that they would have clear and similar practices. In addition, it was also investigated whether the job description involves unnecessary work or waste of time and to point out development ideas. Lean philosophy was used to create development ideas. Mandator of this Bachelor’s thesis was one Hospital District of Finland.
The Bachelor’s thesis was a qualitative research where theme interview (n=5) was used as the method of collecting the material. The interviews were realized as individual interviews, which were executed in people that mandator indicated. The target group in this research was nine nurses. Material was analyzed by content analysis.
According the results of the research the work of the nurse planner is hectic but independent and flexible. There are differences in behavior that could be standardize by complying similar instructions. To create a common checklist would eliminate mistakes in the work of the nurse planner. In addition, based on the results the secretary of ward could do some part of the literary appointment work. This would make the work easier for nurses who experience hurry and stress at work. As a summary, there are already some developments in nurse planner´s work but it has taken time to make it visible.
Further development could be the creation of a checklist for nurse planners. The research could also be extended to a larger group maybe to whole ward which means bigger target group. It would be also great to see how the lean philosophy shows in nurse planner`s day.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua (n=5). Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja, jotka toteutettiin toimeksiantajan osoittamille henkilöille. Tämän tutkimuksen kohdejoukkona oli yhdeksän hoidonvaraajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan hoidonvaraajan työ on kiireistä, mutta itsenäistä ja joustavaa. Toimintatavoissa on eroavaisuuksia, jotka saataisiin yhtenäistettyä yhteisten ohjeiden noudattamisella. Yhteisen muistilistan luominen poistaisi virheitä hoidonvaraajan työssä. Lisäksi tulosten perusteella osan kirjallisesta ajanvaraustyöstä voisi siirtää osastonsihteerille. Tämä helpottaisi hoidonvaraajien kokemaa kiirettä ja stressiä työssä. Yhteenvedoksi voidaan todeta, että hoidonvaraajien työssä kehittymistä on jo tapahtunut, mutta sen saaminen näkyväksi on ollut melko hidasta.
Jatkokehittämiskohteena voisi olla muistilistan luominen työvaiheista hoidonvaraajille. Tutkimusta voisi myös laajentaa suuremmalle joukolle, kuten koko osastolle, jolloin kohderyhmä kasvaisi. Lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä, miten lean-filosofia näkyy hoidonvaraajan arjessa.
The Bachelor’s thesis was a qualitative research where theme interview (n=5) was used as the method of collecting the material. The interviews were realized as individual interviews, which were executed in people that mandator indicated. The target group in this research was nine nurses. Material was analyzed by content analysis.
According the results of the research the work of the nurse planner is hectic but independent and flexible. There are differences in behavior that could be standardize by complying similar instructions. To create a common checklist would eliminate mistakes in the work of the nurse planner. In addition, based on the results the secretary of ward could do some part of the literary appointment work. This would make the work easier for nurses who experience hurry and stress at work. As a summary, there are already some developments in nurse planner´s work but it has taken time to make it visible.
Further development could be the creation of a checklist for nurse planners. The research could also be extended to a larger group maybe to whole ward which means bigger target group. It would be also great to see how the lean philosophy shows in nurse planner`s day.