Portfolio henkilöbrändin tukena
Kontiainen, Ville (2019)
Kontiainen, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324140
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on henkilöbrändäys sekä ammatillisen verkkoportfolion rakentaminen. Portfolion tarkoituksena on olla nykyaikainen käyntikortti kohteensa ammatillisesta osaamisesta ja luonteesta sekä toimia henkilön asemaa työmarkkinoilla parantavana kilpailutekijänä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi termien brändi ja henkilöbrändi syntyä ja tehdään eroa käsitteiden välille. Henkilöbrändi määritellään siihen kohdistuvien tavoitteiden, muodostumisen, erottautumistekijöiden sekä epäonnistuneeseen henkilöbrändiin johtavien tekijöiden kautta. Tietoperustaa apuna käyttäen määritellään opinnäytetyön tekijän henkilöbrändin nykytila ja tavoitetila.
Portfolion rakentuminen on opinnäytetyössä jaettu kahteen osaan: portfolion sisältöön sekä tekniseen toteutukseen. Portfolion sisältö ja sen esitystapa perustellaan kehitysprosessin aikana tehtyjen havaintojen ja kokeilujen kautta.
Portfolion eri osa-alueiden toteutukset ja perustelut, miksi kyseisiin toteutustapoihin on päädytty, avataan jokaista osa-aluetta koskevissa kappaleissa. Kuvakaappaukset portfolion eri osioista konkretisoivat visuaalisina esimerkkeinä sanallisia perusteluja.
Pohdinta -luvussa opinnäytetyöprosessi ja sen lopputuloksena syntynyt ammatillisen osaamisen näyttönä toimiva portfolio analysoidaan kriittisesti. Analyysin perusteella on koostettu portfoliota koskevat tulevaisuuden kehityskohteet sekä omaa oppimista ja opinnäytetyöprosessia koskevat huomiot.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi termien brändi ja henkilöbrändi syntyä ja tehdään eroa käsitteiden välille. Henkilöbrändi määritellään siihen kohdistuvien tavoitteiden, muodostumisen, erottautumistekijöiden sekä epäonnistuneeseen henkilöbrändiin johtavien tekijöiden kautta. Tietoperustaa apuna käyttäen määritellään opinnäytetyön tekijän henkilöbrändin nykytila ja tavoitetila.
Portfolion rakentuminen on opinnäytetyössä jaettu kahteen osaan: portfolion sisältöön sekä tekniseen toteutukseen. Portfolion sisältö ja sen esitystapa perustellaan kehitysprosessin aikana tehtyjen havaintojen ja kokeilujen kautta.
Portfolion eri osa-alueiden toteutukset ja perustelut, miksi kyseisiin toteutustapoihin on päädytty, avataan jokaista osa-aluetta koskevissa kappaleissa. Kuvakaappaukset portfolion eri osioista konkretisoivat visuaalisina esimerkkeinä sanallisia perusteluja.
Pohdinta -luvussa opinnäytetyöprosessi ja sen lopputuloksena syntynyt ammatillisen osaamisen näyttönä toimiva portfolio analysoidaan kriittisesti. Analyysin perusteella on koostettu portfoliota koskevat tulevaisuuden kehityskohteet sekä omaa oppimista ja opinnäytetyöprosessia koskevat huomiot.