Sairaanhoitajan tunneosaaminen leikki-ikäisen lapsen hoitotyössä : verkko-oppimateriaali hoitotyön ammattiopintoihin
Kosonen, Tiia; Risku, Hanna (2019)
Kosonen, Tiia
Risku, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923460
Tiivistelmä
Tunneäly ja tunnetaidot ovat laaja-alaisesti osa sairaanhoitajan ammatillista osaamista. Sairaanhoitajan vuorovaikutustaidot ovat läsnä kaikessa sairaanhoitajan hoitotyössä. Leikki-ikäisen hoitotyössä tunneosaamisen osa-alueet korostuvat, koska lapsi on vielä tunnetaidoiltaan keskeneräinen ja lapsen lisäksi hoidettavana on lapsen koko perhe. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalia sairaanhoitajan tunneosaamisesta leikki-ikäisen lapsen hoitotyössä Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön ammattiopintoihin. Toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, miten erilaiset tunteet ohjaavat ihmistä, millaisia ovat hoitotyössä tarvittavat tunneosaamisen osa-alueet ja miten sairaanhoitajana voi auttaa leikki-ikäisiä lapsia ja heidän perheitään eri tunneosaamisen menetelmin. Opinnäytetyön ja sen tuotoksen tavoitteena oli kehittää oppimateriaalin avulla sairaanhoitajan ammatillista osaamista ja valmiuksia tunneosaamisen käyttämiseen osana sairaanhoitajan ammatti-identiteettiä.
Sairaanhoitajan tunneosaamisen pohja on itsetuntemus. Oman tunne-elämän tasapainosta sekä omien vahvuuksien ja heikkouksien tuntemisesta alkaa monisyinen matka tunneosaamiseen. Empatia ja vuorovaikutustaidot ovat välttämättömiä työkaluja toisen ihmisen ymmärtämiseen ja tukemiseen niin hoitotyössä kuin työyhteisössäkin. Leikki-ikäisen lapsen hoitotyössä korostuu lapsen kognitiivisen, kielellisen ja psykososiaalisen kehityksen tunteminen sekä perhehoitotyön perusteet. Sairaanhoitajalla on merkittävä rooli lapsen ja perheen voimavarojen tunnistamisessa ja tukemisessa. Vuorovaikutuksen tukena leikki-ikäisen lapsen kanssa on suositeltavaa käyttää erilaisia toiminnallisia keinoja kuten satuhierontaa ja leikkiterapiaa.
Tulevaisuudessa tunneosaamista tulisi korostaa hoitotyön opinnoissa aikai-sempaa enemmän. Yhtenäinen kurssi tai kurssin osa tunneosaamisesta toisi tunneosaamisen käsitteenä tietoisuuteen ja näin mahdollisesti lisäisi ymmärrystä tälle näkymättömälle sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen osa-alueelle.
Sairaanhoitajan tunneosaamisen pohja on itsetuntemus. Oman tunne-elämän tasapainosta sekä omien vahvuuksien ja heikkouksien tuntemisesta alkaa monisyinen matka tunneosaamiseen. Empatia ja vuorovaikutustaidot ovat välttämättömiä työkaluja toisen ihmisen ymmärtämiseen ja tukemiseen niin hoitotyössä kuin työyhteisössäkin. Leikki-ikäisen lapsen hoitotyössä korostuu lapsen kognitiivisen, kielellisen ja psykososiaalisen kehityksen tunteminen sekä perhehoitotyön perusteet. Sairaanhoitajalla on merkittävä rooli lapsen ja perheen voimavarojen tunnistamisessa ja tukemisessa. Vuorovaikutuksen tukena leikki-ikäisen lapsen kanssa on suositeltavaa käyttää erilaisia toiminnallisia keinoja kuten satuhierontaa ja leikkiterapiaa.
Tulevaisuudessa tunneosaamista tulisi korostaa hoitotyön opinnoissa aikai-sempaa enemmän. Yhtenäinen kurssi tai kurssin osa tunneosaamisesta toisi tunneosaamisen käsitteenä tietoisuuteen ja näin mahdollisesti lisäisi ymmärrystä tälle näkymättömälle sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen osa-alueelle.