Sitouttaminen osana työntekijän menestyksellistä rekrytointiprosessia
Ruuskanen, Marina (2019)
Ruuskanen, Marina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923509
Tiivistelmä
Myyntiorganisaatiossa työvoiman vaihtuvuus on suurta johtuen työn luonteesta ja työvoiman tarjonnasta. Tulevaisuuden haasteena on löytää ammattitaitoista työvoimaa asiantuntijaorganisaatioon samaan aikaan kun työttömyys perinteisillä aloilla lisääntyy. Opinnäytetyön kohdeyrityksen myyntiorganisaatio keskittyy ihmisten välisiin kohtaamisiin. Yritys pyrkii luomaan olosuhteet, jossa nämä kohtaamiset ovat mahdollisia. Työhönoton ja sitouttamisen prosessiuudistuksella halutaan lisätä työntekijöiden motivaatiota, kohentaa työoloja sekä vahvistaa sitoutumista yrityksen yhteisiin päämääriin. Alasta kiinnostuneelle halutaan tarjota oppisopimusta, jossa työntekijä oppii alalle työn ohessa. Rekrytoinnin halutaan kohdistuvan oikeaan henkilöön, oikeiden kanavien kautta ja oikeaan aikaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kolmeosainen. Ensimmäiseksi tutkimuksella haluttiin selvittää vastaako kohdeyrityksen hakuprosessi käytännössä (markkinointi, työilmoitus ja haastattelut) sen antamaa mielikuvia ja odotuksia. Toiseksi tutkimus pyrki selvittämään lunastaako yritys palvelulupauksensa perehdytyksen osalta. Kolmanneksi haluttiin selvittää, onko työntekijällä mahdollisuuksia edetä urallaan toivotulla tavalla. Kohdeyrityksen mielestä oli tärkeä selvittää, miten hyvin yrityksessä oli onnistuttu saamaan työntekijä sitoutettua talon tavoille. Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa kohdeyritystä kehittämään rekrytointi- ja sitouttamisprosessia.
Tutkimuksessa käytettiin yhtä kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin viimeisen puolen vuoden aikana työllistyneiden kesken, jotka ovat edelleen työsuhteessa kohdeyritykseen. Tulosten perusteella kysely antoi arvokasta tietoa rekrytointiprosessin nykytilanteesta sekä syvempää tietoa siitä mitä työntekijät odottavat tulevaisuudelta. Lisäksi se auttoi tiedostamaan sitouttamiseen ja työsuhteen jatkuvuuteen sekä työntekijän motivointiin liittyviä ongelmakohtia. Työssä keskityttiin selvittämään työsuhteen alkuvaiheen haasteita ja ongelmatilanteita. Kohdeyrityksen toiminnan kehittämistoimenpiteitä selvitetään myöhemmin erillisellä jatkotutkimuksella.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kolmeosainen. Ensimmäiseksi tutkimuksella haluttiin selvittää vastaako kohdeyrityksen hakuprosessi käytännössä (markkinointi, työilmoitus ja haastattelut) sen antamaa mielikuvia ja odotuksia. Toiseksi tutkimus pyrki selvittämään lunastaako yritys palvelulupauksensa perehdytyksen osalta. Kolmanneksi haluttiin selvittää, onko työntekijällä mahdollisuuksia edetä urallaan toivotulla tavalla. Kohdeyrityksen mielestä oli tärkeä selvittää, miten hyvin yrityksessä oli onnistuttu saamaan työntekijä sitoutettua talon tavoille. Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa kohdeyritystä kehittämään rekrytointi- ja sitouttamisprosessia.
Tutkimuksessa käytettiin yhtä kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin viimeisen puolen vuoden aikana työllistyneiden kesken, jotka ovat edelleen työsuhteessa kohdeyritykseen. Tulosten perusteella kysely antoi arvokasta tietoa rekrytointiprosessin nykytilanteesta sekä syvempää tietoa siitä mitä työntekijät odottavat tulevaisuudelta. Lisäksi se auttoi tiedostamaan sitouttamiseen ja työsuhteen jatkuvuuteen sekä työntekijän motivointiin liittyviä ongelmakohtia. Työssä keskityttiin selvittämään työsuhteen alkuvaiheen haasteita ja ongelmatilanteita. Kohdeyrityksen toiminnan kehittämistoimenpiteitä selvitetään myöhemmin erillisellä jatkotutkimuksella.