Luotonvalvonnan ja tilausten käsittelyn prosessiparannusehdotukset
Itkonen, Alexandra (2019)
Itkonen, Alexandra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324242
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritys x:lle syksyllä 2017. Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivisena tutkimuksena, josta syvennyttiin teemahaastatteluun. Opinnäytetyössä on kerätty yhteen tiedot, että tämän opinnäytetyön pohjalta voisi luoda yhteisen toimintatavan luotonvalvonnalle ja tilauksen käsittelyyn.
Opinnäytetyö on kirjoitettu luotonvalvonnan ja tilausten käsittelyn näkökulmasta. Teoriaosuus kattaa taloushallinnon, luotonvalvonnan, yrityksen sisäisen viestinnän ja asiakkuus-muotojen syventymisen. Teemahaastatteluun osallistui yritys x:n luotonvalvoja sekä kaksi tilausten käsittelijää. Jotta edellä mainittujen työtehtävien prosessit saatiin kuvattua ensin teoriaosassa yleisesti ja avaten myöhemmin yritys x:n toimintatapoja, oli itse työkuvaa tekevän haastattelu järkevin.
Tuloksissa selvisi, että kommunikaatio ennen tilausta ja tilauksen toimittamisessa on erittäin tärkeää ja tehokkain ja nopein on puhelinyhteys. Sähköpostin käyttö oli huomattavasti epäkäytännöllisempi kuin luultu. Yhteinen aikataulunäkymä isoille tilauksille, jossa näkyy toimituspäivä ja summa arvonlisäverollisena edesauttaisi luotonvalvontaa suunnittelemaan omaa työtään eteenpäin ja pystyisi ennakoimaan limiittien täyttymisen, ettei se vaikuttaisi toimitusaikaan asiakkaalle, joka ei välttämättä ole vastuussa yrityksen maksuliikenteestä ja maksetuista laskuista.
Opinnäytetyö on kirjoitettu luotonvalvonnan ja tilausten käsittelyn näkökulmasta. Teoriaosuus kattaa taloushallinnon, luotonvalvonnan, yrityksen sisäisen viestinnän ja asiakkuus-muotojen syventymisen. Teemahaastatteluun osallistui yritys x:n luotonvalvoja sekä kaksi tilausten käsittelijää. Jotta edellä mainittujen työtehtävien prosessit saatiin kuvattua ensin teoriaosassa yleisesti ja avaten myöhemmin yritys x:n toimintatapoja, oli itse työkuvaa tekevän haastattelu järkevin.
Tuloksissa selvisi, että kommunikaatio ennen tilausta ja tilauksen toimittamisessa on erittäin tärkeää ja tehokkain ja nopein on puhelinyhteys. Sähköpostin käyttö oli huomattavasti epäkäytännöllisempi kuin luultu. Yhteinen aikataulunäkymä isoille tilauksille, jossa näkyy toimituspäivä ja summa arvonlisäverollisena edesauttaisi luotonvalvontaa suunnittelemaan omaa työtään eteenpäin ja pystyisi ennakoimaan limiittien täyttymisen, ettei se vaikuttaisi toimitusaikaan asiakkaalle, joka ei välttämättä ole vastuussa yrityksen maksuliikenteestä ja maksetuista laskuista.