Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Verkkokauppapalautuksien ongelmat ympäristön kannalta

Laakso, Hanna (2019)

 
Avaa tiedosto
Valmis opinnäytetyö Hanna Laakso.pdf (2.834Mt)
Lataukset: 


Laakso, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324301
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia 18–30-vuotiaiden nuorten tietoisuutta verkkokauppapalautusten ympäristövaikutuksista ja selvittää vaatteiden verkkokauppapalautusten taustalla olevia syitä. Lisäksi haluttiin tutkia, mitä 18–30-vuotiaat ovat valmiita tekemään verkkokauppapalautusten ympäristövaikutuksien vähentämiseksi ja haluavatko he saada lisää tietoa aiheesta.

Kyseisessä 18–30-vuotiaiden ikäluokassa tehdään eniten verkkokauppapalautuksia. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vaatepalautuksien ympäristövaikutuksia, sillä verkkokaupasta ostettuja vaatteita palautetaan eniten verrattuna muihin tuoteryhmiin. Lisääntyneen kulutuksen myötä myös palautukset ovat lisääntyneet, jolloin tuotteen kuljetuksista aihetuvat haitalliset hiilidioksidipäästöt kaksinkertaistuvat.

Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin survey-kyselynä, jonka pääongelmana oli selvittää,
kuinka tietoisia 18–30-vuotiaat verkkokauppapalautuksia tekevät nuoret ovat vaatteiden
verkkokauppapalautuksien ympäristövaikutuksista. Tutkimusongelmaa selvittävä kyselylomake luotiin Webropolissa ja siihen kerättiin vastauksia sosiaalisenmedian kanavien kautta ajalla 19.10.2019-24.10.2019.

Tietoperusta koostuu kahdesta luvusta. Ensimmäisessä tietoperustaa käsittelevässä luvussa käsitellään kuluttajan osto-ja palautuskäyttäytymistä verkkokaupassa. Toisessa tietoperustaa käsittelevässä luvussa on kerrottu verkkokauppapalautusten ympäristövaikutuksista, joita ovat tuotteiden kuljetuksista aiheutuvien päästöjen kaksinkertaistuminen, palautettujen tuotteiden tuhoaminen sekä ostamisen helppouden ja ilmaisten palautusten aiheuttama kulutuksen lisääntyminen.

Survey-kyselyyn saatujen vastausten perusteella ei saatu tarpeeksi kattavaa vastausta tutkimusongelmaan. Tuloksien perusteella voidaan sanoa, että 18–30 vuotiaat ovat tietoisia
verkkokauppapalautuksien ympäristövaikutuksista, mutta tulosta heikentää se, että suurin
osa vastaajista ei ollut osannut vastata tutkimusongelmaa selvittäviin väittämiin verkkokauppapalautusten ympäristövaikutuksista. Otos ei myöskään ollut tarpeeksi edustava, johon vaikutti käytetty otantamenetelmä.

Survey-kyselyn vastausten perusteella verkkokaupoista ostettujen vaatteiden palautuksen
syynä on vaikuttanut eniten vaatteen väärä koko. Enemmistö kuluttajista olisi valmiita vähentämään omaa kulutustaan ja maksamaan vaatetilauksen yhteydessä hiilineutraaleista
kuljetuksista alle euron per tilaus. Puolet tähän Survey-kyselyyn vastanneista kertoivat haluavansa saada lisää tietoa verkkokauppapalautusten ympäristövaikutuksista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste