Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vanhan videopelin modernisointi Unity-pelimoottorilla​

Laatikainen, Antti (2019)

Avaa tiedosto
Laatikainen_Antti.pdf (586.6Kt)
Lataukset: 


Laatikainen, Antti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324268
Tiivistelmä
​Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vanhojen videopelien modernisoinnin eri tapoja ja kannattavuutta. Tutkimuksessa selvitettiin eri uudistusmuotojen ominaisuudet ja erot sekä arvioitiin niiden vaatimia kustannuksia. Työssä myös selvitettiin videopelien uudistamisen eroa verrattuna muun median, kuten elokuvien, uudistamiseen. Lisäksi tarkasteltiin videopeliuudistusten suosion nousuun vaikuttaneita tekijöitä. Työssä selvitettiin myös videopelien uudistamisesta syntyneitä sivuilmiöitä ja niiden vaikutuksia.

Työssä tutkittiin myös videopelin uudistamiseen liittyviä työvaiheita ja haasteita. Tutkimuksen tuloksena todettiin haasteiden koostuvan niin teknisistä kuin suunnitelmallisista haasteista. Teoriaosuudessa myös tutkittiin eri uudistamistapojen valintaperusteita uudessa projektissa sekä annettiin käytännön esimerkkejä videopelin uudistamisprojekteista. Aiheen harvinaisuuden takia tutkimuslähteet olivat pääosin internetlähteitä, kuten artikkeleita ja uutisia.

Opinnäytetyön käytännönosuuden toimeksianto oli Nerdic Gamesin vanhan videopelin uudistaminen nykyaikaisille mobiililaitteille käyttäen Unity-pelimoottoria. Tutkimustyön tulokset konkretisoituivat käytännön projektissa. Käytännön osuudessa dokumentoitiin suunnittelu ja työvaiheet sekä käytännön toteutuksessa kohdatut haasteet ja niiden ratkaisut.

Tutkimuksen tuloksena saatiin kattava yleiskatsaus videopelien uudistamiseen liittyviin työvaiheisiin, haasteisiin ja kannattavuuteen. Vanhojen videopelien uudistaminen on hyvä tapa lisätä yhtiön tuloja vähemmillä resursseilla ja rahoittaa myös täysin uusia projekteja.​
 
This thesis examined different ways of modernizing old video games and the profitability of the modernization. Research consisted of finding out the differences between the different modernizing practices and estimated financial costs that they would have. This thesis also compared modernizing of video games to modernization of different medias such as movies. The research also studied the different phenomena’s that have affected the popularity of video game modernizations and byproducts that have come out of video game modernizations.

The procedures and their challenges were also studied in this thesis. The research showed that the challenges with modernizing old video games were both technical and systematical. Thesis’s theoretical part also focused on the different criteria’s one must consider when selecting a modernizing method and introduced real life examples of successful video game modernizing projects. Because of the rarity of this thesis’s subject, sources consisted mainly of web sources such as articles and news stories.

The practical part of this thesis was to modernize Nerdic Games’s old video game using Unity game engine to be playable with mobile devices. The research of the theoretical part concretized with the practical work. In the practical work the designing of the project and all the work procedures were documented along with different challenges that came up as well as their solutions.

The research formed a comprehensive overview of the challenges, work procedures and profitability related to modernizing old video games. Research showed that modernization of old video games is a good way to increase company’s profits with lesser resources and that it can be used to finance new projects inside the company.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste