Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten vertaissuhdetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvattajien työn kehittäminen lasten vertaissuhdetaitojen tukemisessa

Hannolainen, Carolina; Virtanen, Veera (2019)

Avaa tiedosto
Carolina_Hannolainen_Veera_Virtanen.pdf (1.215Mt)
Lataukset: 


Hannolainen, Carolina
Virtanen, Veera
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324373
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää päiväkodin henkilöstön osaamista ja taitoja tukea lasten vertaissuhteita lapsiryhmässä. Tavoitteena oli osallistaa henkilökuntaa havainnoimaan sekä reflektoimaan toimintaansa lasten vertaissuhteiden tukemisessa ja sitä kautta löytämään omat kehittämisen kohteensa.

Kehittämistyön toimintaympäristönä oli Raision kaupungin päiväkoti, jossa toimii kolme lapsiryhmää. Sovimme toimeksiantajan kanssa kehittämisyhteistyöstä esitellessämme työn aiheen Raision kaupungintalolla. Varhaiskasvatuslain 3§ mukaan yhtenä varhaiskasvatuslain tavoitteena on ”kehittää lapsen yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, edistää lapsen toimimista vertaisryhmässä sekä ohjata eettisesti vastuulliseen ja kestävään toimintaan, toisten ihmisten kunnioittamiseen ja yhteiskunnan jäsenyyteen;” (Varhaiskasvatuslaki 540/2018, 3 §). Opinnäytetyömme tavoitteena on auttaa varhaiskasvattajia näiden edellä mainittujen lasten vuorovaikutus- sekä vertaissuhdetaitojen tukemisessa.

Kehittämistyö piti sisällään teoriaperustan kokoamista, tapaamisia toimeksiantajan kanssa sekä päiväkodin kehittämistarpeiden selvittämistä. Kehittämistyön tuotoksena syntyi materiaalipankki lasten vertaissuhteiden tukemiseksi. Työn teoreettinen viitekehys koostui lasten sosiaalisista-, ryhmä- sekä kaveritaidoista varhaiskasvatuksessa, kasvattajan työstä lasten välisen yhteisöllisyyden tukijana sekä työyhteisön merkityksestä lasten vertaissuhteiden tukemisessa. Kehittämisaineisto syntyi päiväkodin varhaiskasvattajille suunnatusta kyselylomakkeesta, osallistavasta vertaishavainnoinnista sekä teemahaastattelusta
 
The purpose of this development project was to improve early childhood educators’ skills and knowledge in supporting children’s’ peer relationships in a peer group. The aim was to get the staff to participate by putting them to observe and reflect their work in supporting children’s peer relations and by doing this leading them to find the areas where they need some developing.

The daycare centre, which is located in Raisio city, was a client and partner of this development project. We agreed on a development cooperation with the client, when presenting the topic of the work at Raisio City Hall. According to 3§ of the Early Childhood Education Act, one of the aims of the Early Childhood Education Act is to "develop the child's cooperation and interaction skills, promote the child's peer group activities, and ethically refer to responsible and sustainable activities, respect for others, and community membership;"(The Early Childhood Education Act 540/2018, 3§). The aim of our development project was to help early childhood educators in supporting children’s interaction and peer relationship skills.

This development project contained putting together a theoretical basis, meetings with the client and finding out the areas where the day care centers needed to develop. As the result of this development project is a material about how to support children’s peer relationships. The theoretical basis consists of children’s social, peer relationship and friendship skills in early childhood education, early childhood educator’s work in supporting children’s sense of community and the meaning of work community in supporting children’s peer relationships. The development material constitutes of a survey we made to the early childhood educators, a peer observation and a theme interview.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste