Veerikan pikkuhetket -leikkivihko : työväline arkipedagogiikan toteuttamisen tueksi Mukulaxin Hirvensalon yksikköön
Suuder, Erika; Tuominen, Veera (2019)
Suuder, Erika
Tuominen, Veera
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324371
Tiivistelmä
Kehittämistyömme tavoite oli edistää arkipedagogiikan toteutumista leikin avulla Mukulax Hirvensalon yksikössä. Päätimme keskittyä kehittämistyössämme 3-5 -vuotiaiden lasten arkipedagogiikkaan. Kartoitimme Mukulaxin henkilökunnan näkemyksiä arkipedagogiikasta ja sen toteutumisesta. Tulosten pohjalta erittelimme tarpeen arkipedagogiikan kehittämiselle siirtymä- ja odotustilanteisiin.
Jatkoimme aiheen kehittämistä yhdessä varhaiskasvatushenkilöstön kanssa Mukulax Hirvensalossa. Kehitimme konkreettista työvälinettä neljässä aivoriihitapaamisessa. Aivoriihitapaamisissa keskeiseksi työvälineen menetelmäksi nousi ohjatut leikkitilanteet. Leikillä haluttiin tuoda mielekkyyttä lasten näkökulmasta siirtymä- ja odotustilanteisiin.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi Veerikan pikkuhetket -leikkivihko. Leikkivihossa on n. 30 leikkiä, laulua ja lorua. Tarpeen mukaisesti ne ovat lyhytkestoisia, joustavia ja helppoja toteuttaa. Leikit on teemoiteltu kategorioihin ja jokaisessa leikissä on kerrottu, mitä taitoa leikki harjoittaa. Leikkivihon tarkoituksena on vahvistaa pedagogiikkaa arkitoimintatilanteissa.
Leikkivihkoa testattiin tiimiläisten toimesta kahden viimeisen aivoriihitapaamisen välissä. Viimeisellä kerralla saimme palautetta leikkivihosta sekä kehittämistyöstä. Pääosin aivoriihitiimiltä saamamme palaute oli positiivista koskien leikkivihkoa sekä aivoriihitoimintaa. Tapaamisessa nousi esille myös jatkokehitys ideoita. Vahvin esille noussut kehitysidea oli lisätä leikkivihkoon alle 3-vuotiaille sopivia leikkejä. The aspiration for our thesis was to promote the fulfillment of pedagogy in the everyday situations in early childhood education by the method of play at Mukulax Hirvensalo daycare. We decided to focus our attention to 3-5 -year-olds. We surveyed the staff of Mukulax of their current views of the fulfillment of pedagogy in everyday situations in their work. Based on our findings of the survey we focused the process on the moments of waiting and transitioning in the everyday life at the daycare.
We continued with the process in liaison with the staff of Mukulax Hirvensalo daycare. We worked on a concrete tool to fulfill our aspiration in four brainstorming sessions. Through the brainstorm sessions the tool came to consist of guided little moments of play. Play was meant to bring joy into the waiting and transitioning moments in the daycare from the children’s perspective.
From the brainstorming sessions the tool evolved into a little booklet of guided plays called Veerika’s little moments. The booklet consists of about 30 different plays, songs and nursery rhymes. Based on their necessity the plays are short, flexible and easy to execute. The plays are categorized into themes, and every play has a marked objective of some skill the child playing the game can exercise. The aim of the booklet is to strengthen the pedagogy of the everyday situations in the daycare.
The booklet was tested by the members of the brainstorming team in between the last two meetings. During the last meeting we gathered some feedback about the booklet and about the whole process. The feedback was mostly positive. Strongest idea about evolving the booklet was to add plays for children under the age of 3.
Jatkoimme aiheen kehittämistä yhdessä varhaiskasvatushenkilöstön kanssa Mukulax Hirvensalossa. Kehitimme konkreettista työvälinettä neljässä aivoriihitapaamisessa. Aivoriihitapaamisissa keskeiseksi työvälineen menetelmäksi nousi ohjatut leikkitilanteet. Leikillä haluttiin tuoda mielekkyyttä lasten näkökulmasta siirtymä- ja odotustilanteisiin.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi Veerikan pikkuhetket -leikkivihko. Leikkivihossa on n. 30 leikkiä, laulua ja lorua. Tarpeen mukaisesti ne ovat lyhytkestoisia, joustavia ja helppoja toteuttaa. Leikit on teemoiteltu kategorioihin ja jokaisessa leikissä on kerrottu, mitä taitoa leikki harjoittaa. Leikkivihon tarkoituksena on vahvistaa pedagogiikkaa arkitoimintatilanteissa.
Leikkivihkoa testattiin tiimiläisten toimesta kahden viimeisen aivoriihitapaamisen välissä. Viimeisellä kerralla saimme palautetta leikkivihosta sekä kehittämistyöstä. Pääosin aivoriihitiimiltä saamamme palaute oli positiivista koskien leikkivihkoa sekä aivoriihitoimintaa. Tapaamisessa nousi esille myös jatkokehitys ideoita. Vahvin esille noussut kehitysidea oli lisätä leikkivihkoon alle 3-vuotiaille sopivia leikkejä.
We continued with the process in liaison with the staff of Mukulax Hirvensalo daycare. We worked on a concrete tool to fulfill our aspiration in four brainstorming sessions. Through the brainstorm sessions the tool came to consist of guided little moments of play. Play was meant to bring joy into the waiting and transitioning moments in the daycare from the children’s perspective.
From the brainstorming sessions the tool evolved into a little booklet of guided plays called Veerika’s little moments. The booklet consists of about 30 different plays, songs and nursery rhymes. Based on their necessity the plays are short, flexible and easy to execute. The plays are categorized into themes, and every play has a marked objective of some skill the child playing the game can exercise. The aim of the booklet is to strengthen the pedagogy of the everyday situations in the daycare.
The booklet was tested by the members of the brainstorming team in between the last two meetings. During the last meeting we gathered some feedback about the booklet and about the whole process. The feedback was mostly positive. Strongest idea about evolving the booklet was to add plays for children under the age of 3.