Kestävän matkailun kehitys Helsingin seudulla – matka-toimistojen ja vähittäiskauppojen näkemykset
Amerian, Kaisa (2019)
Amerian, Kaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324432
Tiivistelmä
Helsinki kaupunki antoi toimeksiannon tutkia helsinkiläisten yritysten näkemyksiä kestävästä matkailusta ja näiden pohjalta luoda ehdotuksia kestävän matkailun ohjelmaan. Tässä opin-näytetyössä olen tutkinut Incoming- ja PCO-matkatoimistojen sekä vähittäiskauppojen aja-tuksia aiheesta.
Tietoperustassa olen selvittänyt kestävän matkailun sekä matkailukohteen johtamisen eri osia. Tämän työn kannalta olen päätynyt rajoittamaan matkailukohteen johtamisen kolmeen kohtaan: tiimityöskentely, yhteisö sekä kehittäminen. Kestävästä matkailusta olen nostanut esille ekologisen, taloudellisen sekä sosiaaliskulttuurisen näkökulman.
Työn tavoitteena oli tutkia yllämainittujen toimialojen näkökulmia kestävästä matkailusta ja mitä mieltä he ovat matkailun kasvattamisesta. Tutkin myös, mitä mieltä yritykset ovat yhteis-työstä ja sen onnistumisesta Helsingissä sekä miten heidän mielestään voisi kasvattaa mat-kailua kehittävästi.
Tämä tutkimus on toteutettu puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä, koska haastatelta-via oli monilta eri aloilta, niin halusimme ryhmässä saada samat haastattelukysymykset kai-kille yrityksille. Suurin osa aineistosta on saatu haastatteluissa, mutta kolme haastattelua on tehtyä puhelimitse ja sähköpostitse. Haastattelut suoritettiin touko-kesäkuussa 2019 ja niiden litterointien pohjalta analysoin tuloksia elo-syyskuussa 2019.
Kestävä kehitys ja varsinkin ekologinen puoli oli tuttu haasteltaville, mutta matkailun kannalta vähittäiskaupat eivät osanneet sanoa monia esimerkkejä. Matkatoimistot olivat paremmin kartalla matkailun vaikutuksista Helsinkiin, joka johtui siitä, että he tekevät tiiviimmin yhteis-työtä Helsingin kaupungin Helsingin Tekijät-verkostossa. Muutamat haastateltavat toivoivat kehitystä verkoston toimintaan sekä Helsingin kaupungin päätöksen tekoon. Vähittäiskaupat eivät ole tehneet yhteistyötä Helsingin kaupungin kanssa, mutta toivoivat tämän tapahtuvat tulevaisuudessa.
Matkailun toivottiin kasvavan, koska Helsinki ei ole vielä saavuttanut kipurajaansa sen suh-teen ja Helsingissä on vielä paljon potentiaalia ja uusia kohderyhmiä saatavilla. Esille nostet-tiin kongressi-/liikematkustuksen lisäämistä, jotka ovat taloudellisesti arvokkaampia, sekä tietoisempia matkustajia kuin vapaa-ajan matkustajat.
Kehitysehdotuksiksi olen maininnut yhteistyön lisäämistä sekä kohdentamista ja kestävän ajattelun lisäämistä ja siihen kannustamista.
Tietoperustassa olen selvittänyt kestävän matkailun sekä matkailukohteen johtamisen eri osia. Tämän työn kannalta olen päätynyt rajoittamaan matkailukohteen johtamisen kolmeen kohtaan: tiimityöskentely, yhteisö sekä kehittäminen. Kestävästä matkailusta olen nostanut esille ekologisen, taloudellisen sekä sosiaaliskulttuurisen näkökulman.
Työn tavoitteena oli tutkia yllämainittujen toimialojen näkökulmia kestävästä matkailusta ja mitä mieltä he ovat matkailun kasvattamisesta. Tutkin myös, mitä mieltä yritykset ovat yhteis-työstä ja sen onnistumisesta Helsingissä sekä miten heidän mielestään voisi kasvattaa mat-kailua kehittävästi.
Tämä tutkimus on toteutettu puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä, koska haastatelta-via oli monilta eri aloilta, niin halusimme ryhmässä saada samat haastattelukysymykset kai-kille yrityksille. Suurin osa aineistosta on saatu haastatteluissa, mutta kolme haastattelua on tehtyä puhelimitse ja sähköpostitse. Haastattelut suoritettiin touko-kesäkuussa 2019 ja niiden litterointien pohjalta analysoin tuloksia elo-syyskuussa 2019.
Kestävä kehitys ja varsinkin ekologinen puoli oli tuttu haasteltaville, mutta matkailun kannalta vähittäiskaupat eivät osanneet sanoa monia esimerkkejä. Matkatoimistot olivat paremmin kartalla matkailun vaikutuksista Helsinkiin, joka johtui siitä, että he tekevät tiiviimmin yhteis-työtä Helsingin kaupungin Helsingin Tekijät-verkostossa. Muutamat haastateltavat toivoivat kehitystä verkoston toimintaan sekä Helsingin kaupungin päätöksen tekoon. Vähittäiskaupat eivät ole tehneet yhteistyötä Helsingin kaupungin kanssa, mutta toivoivat tämän tapahtuvat tulevaisuudessa.
Matkailun toivottiin kasvavan, koska Helsinki ei ole vielä saavuttanut kipurajaansa sen suh-teen ja Helsingissä on vielä paljon potentiaalia ja uusia kohderyhmiä saatavilla. Esille nostet-tiin kongressi-/liikematkustuksen lisäämistä, jotka ovat taloudellisesti arvokkaampia, sekä tietoisempia matkustajia kuin vapaa-ajan matkustajat.
Kehitysehdotuksiksi olen maininnut yhteistyön lisäämistä sekä kohdentamista ja kestävän ajattelun lisäämistä ja siihen kannustamista.