Liekeissä vai loppuunpalanut - tietoisuustaidoilla työhyvinvointia tietotyöläisille
Kronberg, Minna (2019)
Kronberg, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223811
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia ehdotus ”Maistiaisia mindfulnessista” -kurssisuunnitelmaksi. Tavoitteena on tietoisuustaitoihin tutustuttamalla parantaa työyhteisön tietotyöläisten työhyvinvointia ja laatia ehdotus sellaiseksi, että sitä voidaan tarjota matalan kynnyksen kurssisuunnitelmaksi esimerkiksi työväenopiston kurssivalikoimaan. Ehdotuksesta voidaan suunnitella ja koota kohderyhmälle sopiva kokonaisuus tai sen osia toteuttavaksi työyhteisössä tai yleissivistävässä opistossa.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin keskeisten käsitteiden mindfulnessin, työhyvinvoinnin, henkisen kasvun, tietoisuustaitojen ja joogan kautta. Teoriapohjaa ja tietämystä syvennettiin perehtymällä työhyvinvointia ja tietoisuustaitoja käsittelevään kirjallisuuteen ja muuhun lähdemateriaaliin sekä vahvistamalla ammatillista kompetenssia jo aiemmin hankitun Suomen joogaliiton joogaohjaajan pätevyyden lisäksi kouluttautumalla mindfulness-ohjaajaksi ja suorittamalla Yale Universityn ”The Science of Well-Being” -verkkokurssin.
Johdannon ja pohdinnan lisäksi opinnäytetyö jaettiin kolmeen muuhun lukuun. Toisessa luvussa selvitettiin teoriaosuutta koskien tietoisuustaitoja, tietotyötä ja tietotyöläisyyttä. Kolmannen luvun alkuosassa käsiteltiin hathajoogan taustaa ja teoriaa ja jälkimmäisessä osassa, toiminnallisessa tutkimusosiossa, joogaharrastajien keskuudessa tehtyä kyselyä ja ”MINNA – Myönteisyyden kehä” -mallia. Joogakyselyn avulla selvitettiin, onko hathajoogasta hyötyä tietoisuustaitojen edistämisessä ja mitä asioita joogaajat kokivat joogasta saaneensa. Vastausten analysoinnissa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. ”MINNA - Myönteisyyden kehä” -mallissa huomioitiin joogakyselyssä esiinnousseet Top5 teemat ja aikaisemmin esitelty teoria sekä opinnäytetyön tekijä oma kokemus alalta. Niitä painotettiin suunniteltaessa ja laadittaessa neljännessä luvussa esiteltyä työhyvinvointia edistävää ehdotusta kurssisuunnitelmaksi.
Opinnäytetyön tuotoksia, joogakyselyn vastauksia, ”MINNA - Myönteisyyden kehä” -mallia ja suunniteltua kurssiehdotusta, voidaan hyödyntää tietotyöläisten työhyvinvoinnin edistämisessä työyhteisössä tai yleissivistävän opiston kurssitarjonnassa. Kokonaisuuden tai osien onnistunut toteutus edellyttää vetäjältään perehtyneisyyttä sekä riittävän kattavia ammatillisia valmiuksia. Opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite toteutuivat, sillä psykologian alueesta vastaavalta suunnittelijaopettajalta saatiin ehdotuksesta myönteistä ja kannustavaa palautetta, jossa todettiin sen olevan valmis toteutettavaksi. Kyky vastata työelämän vaatimuksiin ja jatkuviin muutoksiin edellyttävät työntekijöiltä ammatillisen kompetenssin lisäksi resilienssia ja itseohjautuvuutta, joita pystytään edistämään tietoisuustaitoja harjoittamalla lisäten kokonaisvaltaista hyvinvointia niin työ-elämässä kuin siviilielämässä.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin keskeisten käsitteiden mindfulnessin, työhyvinvoinnin, henkisen kasvun, tietoisuustaitojen ja joogan kautta. Teoriapohjaa ja tietämystä syvennettiin perehtymällä työhyvinvointia ja tietoisuustaitoja käsittelevään kirjallisuuteen ja muuhun lähdemateriaaliin sekä vahvistamalla ammatillista kompetenssia jo aiemmin hankitun Suomen joogaliiton joogaohjaajan pätevyyden lisäksi kouluttautumalla mindfulness-ohjaajaksi ja suorittamalla Yale Universityn ”The Science of Well-Being” -verkkokurssin.
Johdannon ja pohdinnan lisäksi opinnäytetyö jaettiin kolmeen muuhun lukuun. Toisessa luvussa selvitettiin teoriaosuutta koskien tietoisuustaitoja, tietotyötä ja tietotyöläisyyttä. Kolmannen luvun alkuosassa käsiteltiin hathajoogan taustaa ja teoriaa ja jälkimmäisessä osassa, toiminnallisessa tutkimusosiossa, joogaharrastajien keskuudessa tehtyä kyselyä ja ”MINNA – Myönteisyyden kehä” -mallia. Joogakyselyn avulla selvitettiin, onko hathajoogasta hyötyä tietoisuustaitojen edistämisessä ja mitä asioita joogaajat kokivat joogasta saaneensa. Vastausten analysoinnissa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. ”MINNA - Myönteisyyden kehä” -mallissa huomioitiin joogakyselyssä esiinnousseet Top5 teemat ja aikaisemmin esitelty teoria sekä opinnäytetyön tekijä oma kokemus alalta. Niitä painotettiin suunniteltaessa ja laadittaessa neljännessä luvussa esiteltyä työhyvinvointia edistävää ehdotusta kurssisuunnitelmaksi.
Opinnäytetyön tuotoksia, joogakyselyn vastauksia, ”MINNA - Myönteisyyden kehä” -mallia ja suunniteltua kurssiehdotusta, voidaan hyödyntää tietotyöläisten työhyvinvoinnin edistämisessä työyhteisössä tai yleissivistävän opiston kurssitarjonnassa. Kokonaisuuden tai osien onnistunut toteutus edellyttää vetäjältään perehtyneisyyttä sekä riittävän kattavia ammatillisia valmiuksia. Opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite toteutuivat, sillä psykologian alueesta vastaavalta suunnittelijaopettajalta saatiin ehdotuksesta myönteistä ja kannustavaa palautetta, jossa todettiin sen olevan valmis toteutettavaksi. Kyky vastata työelämän vaatimuksiin ja jatkuviin muutoksiin edellyttävät työntekijöiltä ammatillisen kompetenssin lisäksi resilienssia ja itseohjautuvuutta, joita pystytään edistämään tietoisuustaitoja harjoittamalla lisäten kokonaisvaltaista hyvinvointia niin työ-elämässä kuin siviilielämässä.