Yrityksen partner-liiketoiminnan hallinta Salesforce-alustalla
Westman, Niko (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424502
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen työn tavoitteena on rakentaa asiakkuudenhallinnan järjestelmä, joka soveltuisi yrityksen yhteistyökumppanien - tai partnerien - hallintaan. Tämä käsittää liidiprosessin, myyntiprosessin ja partnerien integraatioprosessin. Lisäksi järjestelmä sisältää perinteiset datan säilömisen ratkaisut, raportoinnin ja myynnin työtä helpottavia ratkaisuja. Taustalla vaikuttavat myös järjestelmän käyttäjähallintaan liittyvät tekijät. Projekti toteutettiin käyttäen ketteriä menetelmiä.
Työn pohjana käytettiin alan teoriaan pohjautuvaa kirjallisuutta ja tekijän omia kokemuksia soveltuvista työtehtävistä. Liiketoiminnan tavoitteet on kartoitettu avoimissa haastatteluissa myynnistä vastaavan organisaation kanssa. Työ toteutettiin kahdessa osassa. Projektin toteutettiin talvella 2018/19 ja työ kirjoitettiin syksyllä 2019.
Projektin onnistumisen kannalta on tärkeää osata kartoittaa liiketoiminnan tavoitteet ja muuttaa ne teknisiksi määrittelyiksi järjestelmän rakentamista varten. Lisäksi oikean toimitustavan valitseminen ja johdon sitoutuminen ovat tärkeitä tekijöitä projektin menestyksekkäässä läpiviennissä.
Projekti onnistui erittäin hyvin alun haasteista huolimatta. Suurimpia ongelmia olivat alussa selvien tavoitteiden puuttuminen sekä tietyt toteutukseen liittyneet valinnat, joiden takia jouduttiin yksi prosessi suunnittelemaan kokonaan uusiksi. Tämä muutti myös projektin aikataulua.
Myyjät kuitenkin saivat lopulta käyttöönsä tarvitsemansa kokonaisuuden ja se on jo osoitettu onnistuneesti helpottaneen heidän työtään. Järjestelmä vähentää virhemarginaaleja, prosessit saadaan vietyä nopeammin läpi ja raportointi on helpottunut huomattavasti.
Kriittinen tekijä projektin onnistumiselle kannalta oli myös ketterien kehitysmenetelmien käyttö. Tämä mahdollisti erilaisten ratkaisujen kokeilemisen ja muuttamisen projektin edetessä antaen mahdollisuuden joustavaan kehitykseen ja implementointiin.
Työn pohjana käytettiin alan teoriaan pohjautuvaa kirjallisuutta ja tekijän omia kokemuksia soveltuvista työtehtävistä. Liiketoiminnan tavoitteet on kartoitettu avoimissa haastatteluissa myynnistä vastaavan organisaation kanssa. Työ toteutettiin kahdessa osassa. Projektin toteutettiin talvella 2018/19 ja työ kirjoitettiin syksyllä 2019.
Projektin onnistumisen kannalta on tärkeää osata kartoittaa liiketoiminnan tavoitteet ja muuttaa ne teknisiksi määrittelyiksi järjestelmän rakentamista varten. Lisäksi oikean toimitustavan valitseminen ja johdon sitoutuminen ovat tärkeitä tekijöitä projektin menestyksekkäässä läpiviennissä.
Projekti onnistui erittäin hyvin alun haasteista huolimatta. Suurimpia ongelmia olivat alussa selvien tavoitteiden puuttuminen sekä tietyt toteutukseen liittyneet valinnat, joiden takia jouduttiin yksi prosessi suunnittelemaan kokonaan uusiksi. Tämä muutti myös projektin aikataulua.
Myyjät kuitenkin saivat lopulta käyttöönsä tarvitsemansa kokonaisuuden ja se on jo osoitettu onnistuneesti helpottaneen heidän työtään. Järjestelmä vähentää virhemarginaaleja, prosessit saadaan vietyä nopeammin läpi ja raportointi on helpottunut huomattavasti.
Kriittinen tekijä projektin onnistumiselle kannalta oli myös ketterien kehitysmenetelmien käyttö. Tämä mahdollisti erilaisten ratkaisujen kokeilemisen ja muuttamisen projektin edetessä antaen mahdollisuuden joustavaan kehitykseen ja implementointiin.