Markkinointisuunnitelma Matkatoimisto Aventura Oy:lle uusasiakashankinnan tehostamiseksi
Roivas, Henri (2019)
Roivas, Henri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223824
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Matkatoimisto Aventura Oy:n uusasiakashankinnan tämänhetkinen tilanne ja tehdä sen pohjalta markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman tavoite oli tehostaa uusasiakashankintaa. Opinnäytetyöntekijän tehtävänä oli selvittää, miten nykyisiä yrityksen markkinoinnin osa-alueita voidaan kehittää, sekä mitä uusia markkinointiratkaisuja yrityksen kannattaa tehdä, jotta opinnäytetyön tavoite toteutuu.
Opinnäytetyöntekijä perehtyi markkinoinnin sekä matkailuliiketoiminnan teoriaan, joiden pohjalta hän toteutti kvalitatiivisen tutkimuksen. Tutkimuksessa tutkittiin kilpailijoiden, toimeksiantajan ja alan asiantuntijoiden ajankohtaisia näkemyksiä matkailumarkkinoinnista. Opinnäytetyöntekijä analysoi haastatteluja sekä tutki vastauksia teoriatiedon näkökulmasta ja pyrki tätä kautta löytämään kehitettävää yrityksen markkinoinnista. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointisuunnitelman kannalta oleellisia markkinoinnin aihealueita, johon opinnäytetyön toimeksiantaja voi palata soveltaessaan käytäntöön opinnäytetyöntekijän laatimaa markkinointi-suunnitelmaa käytäntöön. Markkinointisuunnitelma sisältää konkreettisia ehdotuksia Matkatoimisto Aventura Oy:n uusasiakashankinnan tehostamiseksi.
Laajan toimeksiantajan haastattelun pohjalta opinnäytetyöntekijä kartoitti yrityksen markkinoinnin nykytilan sekä sen vaikutukset uusasiakashankintaan. Hän selvitti myös, miten nykyistä markkinointia voidaan kehittää, ja minkälaisilla uusilla markkinointitoimenpiteillä saavutetaan yrityksen liiketoimintaa ohjaava 10-15 prosentin vuosittainen tuloksen kasvu.
Opinnäytetyöntekijä havaitsi, että toimeksiantajalla on valtavasti potentiaalia tehostaa markkinointia, mikäli opinnäytetyössä havaitut kehityskohdat saadaan ratkaistua. Toimeksiantaja hyötyy tästä työstä, mikäli ehdotetut asiat viedään käytäntöön ja toiminalle asetetaan tavoitteet, seurannan ajallinen kesto sekä mittaristo tavoitteiden seurannalle.
Osa tutkimuksessa haastatelluista toivoivat pysyvänsä anonyymeinä.
Opinnäytetyöntekijä perehtyi markkinoinnin sekä matkailuliiketoiminnan teoriaan, joiden pohjalta hän toteutti kvalitatiivisen tutkimuksen. Tutkimuksessa tutkittiin kilpailijoiden, toimeksiantajan ja alan asiantuntijoiden ajankohtaisia näkemyksiä matkailumarkkinoinnista. Opinnäytetyöntekijä analysoi haastatteluja sekä tutki vastauksia teoriatiedon näkökulmasta ja pyrki tätä kautta löytämään kehitettävää yrityksen markkinoinnista. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointisuunnitelman kannalta oleellisia markkinoinnin aihealueita, johon opinnäytetyön toimeksiantaja voi palata soveltaessaan käytäntöön opinnäytetyöntekijän laatimaa markkinointi-suunnitelmaa käytäntöön. Markkinointisuunnitelma sisältää konkreettisia ehdotuksia Matkatoimisto Aventura Oy:n uusasiakashankinnan tehostamiseksi.
Laajan toimeksiantajan haastattelun pohjalta opinnäytetyöntekijä kartoitti yrityksen markkinoinnin nykytilan sekä sen vaikutukset uusasiakashankintaan. Hän selvitti myös, miten nykyistä markkinointia voidaan kehittää, ja minkälaisilla uusilla markkinointitoimenpiteillä saavutetaan yrityksen liiketoimintaa ohjaava 10-15 prosentin vuosittainen tuloksen kasvu.
Opinnäytetyöntekijä havaitsi, että toimeksiantajalla on valtavasti potentiaalia tehostaa markkinointia, mikäli opinnäytetyössä havaitut kehityskohdat saadaan ratkaistua. Toimeksiantaja hyötyy tästä työstä, mikäli ehdotetut asiat viedään käytäntöön ja toiminalle asetetaan tavoitteet, seurannan ajallinen kesto sekä mittaristo tavoitteiden seurannalle.
Osa tutkimuksessa haastatelluista toivoivat pysyvänsä anonyymeinä.
