AMK-valintakokeen käyttöönotto : case: Hämeen ammattikorkeakoulu
Lohtander, Satu (2019)
Lohtander, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223916
Tiivistelmä
Digitaalinen amk-valintakoe on valtakunnallinen uudistus ja se otettiin syksystä 2019 alkaen ammattikorkeakouluissa laajasti käyttöön. Amk-valintakokeessa on sekä valtakunnallisesti sovittuja että paikallisia käytäntöjä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Hämeen ammattikorkeakoulun amk-valintakokeen käyttöönottoprosessi kokonaisuudessaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella paikalliset toiminnan ja järjestelyjen ohjeet kokeen koordinointia ja toteutusta varten. Tarkoituksena oli myös kartoittaa valintakokeeseen sopivat tilat eri kampuksilta sekä kartoittaa valintakokeeseen liittyvät riskit. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Amk-valintakokeen käyttöönottoa varten perustettiin projekti, jonka tuloksena valintakoe otettiin käyttöön. Työtapa oli projektimainen ja projektin päätyttyä toiminta muuttuu osaksi normaalia työtä. Opinnäytetyön tuloksena suunniteltiin Hämeen ammattikorkeakoulun paikalliset amk-valintakokeen koejärjestelyjen ohjeistukset henkilökunnalle sekä otettiin käyttöön valtakunnallisesti annetut ohjeet. Digitaalisuuden myötä muutos työhön oli henkilökunnalle iso ja muutosta tuettiin henkilöstön kouluttamisella ja mahdollisuudella kysyä asioista helposti sekä hyvällä viestinnällä. Työssä laadittiin selkeä työnjako eri henkilöstöryhmille sekä kartoitettiin käytettävät tilat.
Riskikartoituksessa arvioitiin mahdollisia riskitilanteita ja niiden todennäköisyyttä ja seurausten vakavuutta. Näin löydettiin merkityksellisimmät riskit ja niihin varautumiseen keinoja. Isoimpina riskeinä nousivat tekniset ongelmat, palohälytys ja sähkökatko sekä hakijan toimintaan liittyvät riskit, kuten järjestyshäiriöt, myöhästyminen kokeesta tai väärään aikaan tai paikkaan saapuminen. Riskikartoituksen tuloksena selvisi myös se, että sama riski ei ole merkityksellinen korkeakoululle kuin hakijalle.
Ensimmäisen amk-valintakokeen jälkeen henkilökunnalta kerättiin palautetta. Projekti päättyi palautteiden analysoimisen jälkeen. Järjestelyt koettiin pääosin onnistuneiksi, joten ohjeisiin tehtiin vain pieniä muutoksia annetun palautteen pohjalta. Myös ohjeiden jakaminen ja tiedottaminen koettiin Teams-työtilan kautta hyväksi. Valintakokeeseen liittyviä käytäntöjä kehitetään jatkossa jatkuvan kehittämisen mallin mukaisesti.
Amk-valintakokeen käyttöönottoa varten perustettiin projekti, jonka tuloksena valintakoe otettiin käyttöön. Työtapa oli projektimainen ja projektin päätyttyä toiminta muuttuu osaksi normaalia työtä. Opinnäytetyön tuloksena suunniteltiin Hämeen ammattikorkeakoulun paikalliset amk-valintakokeen koejärjestelyjen ohjeistukset henkilökunnalle sekä otettiin käyttöön valtakunnallisesti annetut ohjeet. Digitaalisuuden myötä muutos työhön oli henkilökunnalle iso ja muutosta tuettiin henkilöstön kouluttamisella ja mahdollisuudella kysyä asioista helposti sekä hyvällä viestinnällä. Työssä laadittiin selkeä työnjako eri henkilöstöryhmille sekä kartoitettiin käytettävät tilat.
Riskikartoituksessa arvioitiin mahdollisia riskitilanteita ja niiden todennäköisyyttä ja seurausten vakavuutta. Näin löydettiin merkityksellisimmät riskit ja niihin varautumiseen keinoja. Isoimpina riskeinä nousivat tekniset ongelmat, palohälytys ja sähkökatko sekä hakijan toimintaan liittyvät riskit, kuten järjestyshäiriöt, myöhästyminen kokeesta tai väärään aikaan tai paikkaan saapuminen. Riskikartoituksen tuloksena selvisi myös se, että sama riski ei ole merkityksellinen korkeakoululle kuin hakijalle.
Ensimmäisen amk-valintakokeen jälkeen henkilökunnalta kerättiin palautetta. Projekti päättyi palautteiden analysoimisen jälkeen. Järjestelyt koettiin pääosin onnistuneiksi, joten ohjeisiin tehtiin vain pieniä muutoksia annetun palautteen pohjalta. Myös ohjeiden jakaminen ja tiedottaminen koettiin Teams-työtilan kautta hyväksi. Valintakokeeseen liittyviä käytäntöjä kehitetään jatkossa jatkuvan kehittämisen mallin mukaisesti.