UX ja UI-design saavutettavuuden näkökulmasta : Case suomi.fi-verkkopalvelu
Närhi, Riikka (2019)
Närhi, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424513
Tiivistelmä
Yhteiskunnan palveluiden sähköistyessä on tärkeää, että jokainen pystyy vähintäänkin hoitamaan välttämättömät asiansa digitaalisissa palveluissa, huolimatta esimerkiksi toimintakyvyn rajoitteista. Euroopan unionin laatima saavutettavuusdirektiivi pyrkii yhdessä muun asiaa säätelevän lainsäädännön kanssa yhdenvertaistamaan kaikkien ihmisten mahdollisuuksia toimia täysivertaisesti ja itsenäisesti digitaalisessa yhteiskunnassa, etenkin julkishallinnon verkkopalveluissa.
Tässä opinnäytetyössä toimeksiantajana on Gofore Oyj ja tavoitteena on tarkastella, miten suomi.fi-verkkopalvelua laadittaessa saavutettavuus on pyritty takaamaan. Lisäksi havainnoidaan käyttäjien kokemusta sivustosta. Työn teoreettisessa osuudessa kerrotaan saavutettavuudesta ja UX/UI-designista. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena haastatteluiden, havainnoinnin sekä kyselylomakkeen avulla.
Tulokset osoittavat, että verkkopalveluiden tekijöiden keskuudessa saavutettavuuden merkitykseen ja laatuun vaikuttavat muun muassa koulutuksen kautta saatu ajattelutavan muutos, projektihenkilöiden välinen yhteistyö sekä saavutettavuusasiantuntijoiden hyödyntäminen. Eritys-ryhmään kuuluvat käyttäjät arvostivat suomi.fi-verkkopalvelussa eniten turvallisuutta, saavutettavuutta, ammattimaisuutta ja miellyttävyyttä. As the society gets digitalized it is essential for everyone to be able to manage their affairs via digital services, regardless of their possible disadvantages. The European Union has set the directive on the accessibility of the websites and mobile applications of public sector bodies in order to regulate citizen’s abilities to function independently and equally. This is crucial especially within the public sector services.
This thesis is commissioned by Gofore Oyj and its aim is to study what actions have been taken in order to assure the accessibility requirements are reached in suomi.fi web services. This thesis is a case-study. Thereby, the empirical data was collected by interviewing three persons involved in the suomi.fi -project. Furthermore, in order to gather some feedback from the users a small group of senior-aged persons were interviewed about their perspective of suomi.fi web service.
The results show that the change in mindset and raising awareness of accessibility as well as co-operation between persons working in the same project influence the quality and the appreciation of accessibility among the web designers and developers. The users appreciate especially the safety, accessibility, professionality and satisfaction of suomi.fi web service.
Tässä opinnäytetyössä toimeksiantajana on Gofore Oyj ja tavoitteena on tarkastella, miten suomi.fi-verkkopalvelua laadittaessa saavutettavuus on pyritty takaamaan. Lisäksi havainnoidaan käyttäjien kokemusta sivustosta. Työn teoreettisessa osuudessa kerrotaan saavutettavuudesta ja UX/UI-designista. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tapaustutkimuksena haastatteluiden, havainnoinnin sekä kyselylomakkeen avulla.
Tulokset osoittavat, että verkkopalveluiden tekijöiden keskuudessa saavutettavuuden merkitykseen ja laatuun vaikuttavat muun muassa koulutuksen kautta saatu ajattelutavan muutos, projektihenkilöiden välinen yhteistyö sekä saavutettavuusasiantuntijoiden hyödyntäminen. Eritys-ryhmään kuuluvat käyttäjät arvostivat suomi.fi-verkkopalvelussa eniten turvallisuutta, saavutettavuutta, ammattimaisuutta ja miellyttävyyttä.
This thesis is commissioned by Gofore Oyj and its aim is to study what actions have been taken in order to assure the accessibility requirements are reached in suomi.fi web services. This thesis is a case-study. Thereby, the empirical data was collected by interviewing three persons involved in the suomi.fi -project. Furthermore, in order to gather some feedback from the users a small group of senior-aged persons were interviewed about their perspective of suomi.fi web service.
The results show that the change in mindset and raising awareness of accessibility as well as co-operation between persons working in the same project influence the quality and the appreciation of accessibility among the web designers and developers. The users appreciate especially the safety, accessibility, professionality and satisfaction of suomi.fi web service.