Nysse Ratikka tulee : viestintä Tampereen joukkoliikenteen muutoksessa
Kautto, Samuel (2019)
Kautto, Samuel
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224003
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan viestintää Tampereella alkavan raitiotieliikenteen kannalta. Opinnäytetyön tavoitteena on syventää nykyisiä Tampereen Raitiotie Oy:n viestinnän ohjeita yli 60-vuotiaiden kohderyhmän kannalta. Tarkoitus on löytää kohderyhmälähtöisiä tiedontarpeita, ydinviestejä ja tehokkaimpia kanavia joista nämä viestit viestittäisiin. Tarkoituksena on tutkia yli 60-vuotiaiden kohderyhmän ajatuksia, tunteita sekä mielikuvia jotka vaikuttavat tulevalla raitiotiellä kulkemiseen ja luoda samalla tutkimuksen ja viestinnän kehittämisen pohja jota voi käyttää jatkossa myös muille viestinnän kohderyhmille. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Tampereen kaupunki.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu niistä viestinnän eri lajien teorioista jotka vaikuttavat toimeksiantajan kohderyhmälähtöiseen viestintään. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista, puolistrukturoitua teemahaastattelua. Kuusi kohderyhmään kuuluvaa henkilöä haastateltiin syksyllä 2019.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen mukaan toimeksiantajan tulee panostaa perinteiseen mediaan kuten sanomalehtiin viestiessä yli 60-vuotiaiden kohderyhmälle. Yli 60-vuotiaat eivät käytä internetiä yhtä aktiivisesti kuin alle 60-vuotiaat ja tiedonhaku hoidetaan mieluummin perinteisistä kanavista tai kasvotusten. Tampereen raitiotiehen liittyvää kahdensuuntaista viestintää kohderyhmä harjoittaisi mieluiten henkilökohtaisesti, esimerkiksi kasvotusten tai puhelimitse.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu niistä viestinnän eri lajien teorioista jotka vaikuttavat toimeksiantajan kohderyhmälähtöiseen viestintään. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista, puolistrukturoitua teemahaastattelua. Kuusi kohderyhmään kuuluvaa henkilöä haastateltiin syksyllä 2019.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen mukaan toimeksiantajan tulee panostaa perinteiseen mediaan kuten sanomalehtiin viestiessä yli 60-vuotiaiden kohderyhmälle. Yli 60-vuotiaat eivät käytä internetiä yhtä aktiivisesti kuin alle 60-vuotiaat ja tiedonhaku hoidetaan mieluummin perinteisistä kanavista tai kasvotusten. Tampereen raitiotiehen liittyvää kahdensuuntaista viestintää kohderyhmä harjoittaisi mieluiten henkilökohtaisesti, esimerkiksi kasvotusten tai puhelimitse.