Uuden myymäläjärjestelmän käyttöönoton tuomat muutokset liiketoiminnassa
Jääskeläinen, Leo (2019)
Jääskeläinen, Leo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424631
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osittain toimeksianto työnantajayritykseltäni Solteq Oyj:ltä.
Solteq Oyj on pohjoismainen ohjelmistoyritys, jonka pääasiallisen liiketoiminta on myymälä- sekä kassajärjestelmät, ja niihin lukeutuvat erilliset IT- palvelut ja ohjelmistoratkaisut.
Toimin yrityksessä täyspäiväisesti ohjelmistoasiantuntijana, jonka päivittäiseen työhön kuuluu syvempää osaamista vaativien ongelmatikettien vastaanotto, analysointi sekä ratkaiseminen, asiakasympäristöjen ja sidosryhmien hallinta, yritysasiakkaiden muutospyyntöjen koordinointi sekä toteuttaminen, asiakastuen kouluttaminen ja neuvominen tietyissä tuotteissa, sekä tietyn sidosryhmän palvelupäällikkönä toimiminen.
Yritys on lanseerannut pilvipohjaisen myymäläjärjestelmän, joka poikkeaa tavallisesta ”kivi-jalkamyymälä” -järjestelmästä. Opinnäytetyössäni vastaan seuraavaan tutkimuskysymykseen: ”Miten uuden järjestelmän käyttöönotto on näkynyt yrityksen päivittäisessä toiminnassa?”
Tutkimukseen olen valinnut suuren asiakasyrityksen, joka on pilotoinut kyseisen järjestelmän osaksi toimintaansa yhdelle ruuhkaisimmista ravintolapisteistään. Tarkoitus on saada kyseisen yrityksen edustajalta tietoa siitä, minkälaisia muutoksia tämän uuden järjestelmän lanseeraus on tuonut ravintolapisteelle.
Työn tavoitteena on saada mahdollisimman tarkka analyysi tutkimustuloksista, jota toimeksiantajayritys voi hyödyntää jatkossa. Mikäli osoittautuu että uusi järjestelmä osoittautuu liiketoimintaa kehittäväksi, voi yritys jatkossa käyttää kerättyjä tietoja uusien prospektien hallintaan ja PR-markkinointiin. Mikäli osoittautuu ettei uusi järjestelmä paranna liiketoimintaa, voi syvemmällä analyysilla purkautua ongelmakohtiin, ja kehittää tuoteratkaisua paremmaksi.
Näiden asioiden lisäksi käyn läpi myymäläjärjestelmien sisäistä toiminnallisuutta, sekä miten tämä uusi pilvipohjainen ratkaisu eroaa teknillisesti vanhasta mallista.
Solteq Oyj on pohjoismainen ohjelmistoyritys, jonka pääasiallisen liiketoiminta on myymälä- sekä kassajärjestelmät, ja niihin lukeutuvat erilliset IT- palvelut ja ohjelmistoratkaisut.
Toimin yrityksessä täyspäiväisesti ohjelmistoasiantuntijana, jonka päivittäiseen työhön kuuluu syvempää osaamista vaativien ongelmatikettien vastaanotto, analysointi sekä ratkaiseminen, asiakasympäristöjen ja sidosryhmien hallinta, yritysasiakkaiden muutospyyntöjen koordinointi sekä toteuttaminen, asiakastuen kouluttaminen ja neuvominen tietyissä tuotteissa, sekä tietyn sidosryhmän palvelupäällikkönä toimiminen.
Yritys on lanseerannut pilvipohjaisen myymäläjärjestelmän, joka poikkeaa tavallisesta ”kivi-jalkamyymälä” -järjestelmästä. Opinnäytetyössäni vastaan seuraavaan tutkimuskysymykseen: ”Miten uuden järjestelmän käyttöönotto on näkynyt yrityksen päivittäisessä toiminnassa?”
Tutkimukseen olen valinnut suuren asiakasyrityksen, joka on pilotoinut kyseisen järjestelmän osaksi toimintaansa yhdelle ruuhkaisimmista ravintolapisteistään. Tarkoitus on saada kyseisen yrityksen edustajalta tietoa siitä, minkälaisia muutoksia tämän uuden järjestelmän lanseeraus on tuonut ravintolapisteelle.
Työn tavoitteena on saada mahdollisimman tarkka analyysi tutkimustuloksista, jota toimeksiantajayritys voi hyödyntää jatkossa. Mikäli osoittautuu että uusi järjestelmä osoittautuu liiketoimintaa kehittäväksi, voi yritys jatkossa käyttää kerättyjä tietoja uusien prospektien hallintaan ja PR-markkinointiin. Mikäli osoittautuu ettei uusi järjestelmä paranna liiketoimintaa, voi syvemmällä analyysilla purkautua ongelmakohtiin, ja kehittää tuoteratkaisua paremmaksi.
Näiden asioiden lisäksi käyn läpi myymäläjärjestelmien sisäistä toiminnallisuutta, sekä miten tämä uusi pilvipohjainen ratkaisu eroaa teknillisesti vanhasta mallista.