Strateginen analyysi tuotteen soveltuvuudesta yrityksen tuoteportfolioon
Lehikoinen, Riikka (2019)
Lehikoinen, Riikka
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424643
Tiivistelmä
Acrelec Finland Oy on osa ranskalaista Acrelec Groupia, joka tarjoaa digitaaliseen asiakaskokemukseen liittyviä ohjelmistoja ja laitteistoja maailmanlaajuisesti.
Tämän kehittämistehtävän aiheena on tutkia, miten Acrelec Groupin tarjoama Click & Collect -ratkaisu soveltuisi Suomen markkinoille sekä selvittää millä edellytyksillä tuote kannattaa tuoda Suomen markkinoille. Tutkimus keskittyy Suomen vähittäiskaupan alalle ja siellä päivittäistavarakauppoihin, joilla on verkkokauppa.
Työn teoriaosuus koostuu strategia ja strategia-analyysikäsitteiden määrittelystä sekä sisäisen ja ulkoisen toimintaympäristön analyysimenetelmien tutkimisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Koska tutkimusaihe on tuore, on pääasiallisena lähdeaineistona käytetty viimeisimpiä verkkokaupasta tehtyjä tutkimuksia, tilastoja ja julkaisuja sekä verkkokaupan kehityksen uutisointia ja asiantuntijahaastatteluja.
Työn lopputuloksena syntyi laajennettu 8-kenttäinen SWOT-analyysi, joka on yhteenveto kaikista analyyseistä sekä strateginen ehdotus tuotteen tuomisesta Suomen markkinoille.
Tämän kehittämistehtävän aiheena on tutkia, miten Acrelec Groupin tarjoama Click & Collect -ratkaisu soveltuisi Suomen markkinoille sekä selvittää millä edellytyksillä tuote kannattaa tuoda Suomen markkinoille. Tutkimus keskittyy Suomen vähittäiskaupan alalle ja siellä päivittäistavarakauppoihin, joilla on verkkokauppa.
Työn teoriaosuus koostuu strategia ja strategia-analyysikäsitteiden määrittelystä sekä sisäisen ja ulkoisen toimintaympäristön analyysimenetelmien tutkimisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Koska tutkimusaihe on tuore, on pääasiallisena lähdeaineistona käytetty viimeisimpiä verkkokaupasta tehtyjä tutkimuksia, tilastoja ja julkaisuja sekä verkkokaupan kehityksen uutisointia ja asiantuntijahaastatteluja.
Työn lopputuloksena syntyi laajennettu 8-kenttäinen SWOT-analyysi, joka on yhteenveto kaikista analyyseistä sekä strateginen ehdotus tuotteen tuomisesta Suomen markkinoille.
