Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opiskelijamoduuliharjoittelun ohjausosaaminen

Pöntinen, Perttu (2019)

 
Avaa tiedosto
Pöntinen Perttu.pdf (454.5Kt)
Lataukset: 


Pöntinen, Perttu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424594
Tiivistelmä
Käytännön hoitotyössä tapahtuva ohjattu harjoittelu on sekä ajallisesti että sisällöllisesti keskeinen osa terveysalan koulutusta. Ohjatun harjoittelun tarkoitus on se, että opiskelijat kohtaavat todellisia hoitotyön ongelmia ja harjoittelevat teoriatiedon soveltamista käytäntöön sekä saavat mahdollisimman kokonaisvaltaisen kuvan keskeisistä työtehtävistä.

Yksi tapa toteuttaa harjoittelua on opiskelijamoduuliharjoittelu. Hoitotyön kliininen ympäristö on jatkuvasti kehittyvässä tilassa ja käymässä entistä monimutkaisemmaksi, tämän myötä on tarvetta kehittää myös koulutuksen laatua. Opiskelijamoduuliharjoittelussa vähintään kaksi opiskelijaa työskentelee tiiminä, joka vastaa perehdytyksen jälkeen heille osoitettujen potilaiden hoidon kokonaisuudesta mahdollisimman itsenäisesti opiskelijaohjaajien tukemana.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä pilotoitiin ensimmäisen kerran opiskelijamoduuliharjoitteluita syksyllä 2016. Tämän jälkeen niitä on pidetty säännöllisesti joka kevät ja syksy. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ohjaajien kokemuksia moduuliohjauksesta ja kartoittaa minkälaisia osaamista moduuliohjaus edellyttää ohjaajalta terveysalanopiskelijoiden ohjauksessa.

Aineistonkeruu toteutettiin ryhmähaastatteluina (N=9) Tampereen yliopistollisessa sairaalassa (Tays). Haastatteluihin saatiin sairaanhoitajia eri osastoilta, joilla on kokemusta vähintään yhdestä moduuliharjoittelujaksosta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että moduuliohjauksessa vaadittava ohjausosaaminen koostuu useista eri osa-alueista, joita ovat työelämäosaaminen, hoitotyönosaaminen ja pedagoginen osaaminen. Moduuliohjauksesta koetaan saatavan etuja sekä opiskelijoille, että työyhteisölle. Moduuliohjauksen kehittämiskohteina nähdään yhteistyön kehittyminen sairaalan ja oppilaitosten välillä sekä suunnitelmallisuuden parantuminen esimerkiksi koulutusten muodossa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste