Työntekijäkokemus yrityskulttuurisesta näkökulmasta: Xamk – TKI Kouvolan kampus
Jussila, Sanna; Pallaskallio, Elli-Ilona (2019)
Jussila, Sanna
Pallaskallio, Elli-Ilona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424566
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisena Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Kouvolan kampuksen tutkimus- ja kehittämisyksikön työntekijät kokevat työntekijäkokemuksen yrityskulttuurisesta näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, kuinka merkittäviä työntekijäkokemuksen yrityskulttuurisen ympäristön eri osa-alueet ovat, miten nämä teemat toteutuvat käytännössä ja millaisena yhteishenki koetaan sekä hahmottaa tunteiden ja oman toiminnan reflektointitaitoja. Työn teoriaosuus käsittelee työntekijäkokemusta.
Tämä toiminnallinen tutkimus toteutettiin palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin kesällä 2019 ja aineisto kerättiin verkossa toteutetun työntekijäkokemuskyselyn sekä luotainpäiväkirjan avulla. Tutkimuksen otos oli 52 ja vastausprosentti 48,1 %. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla, samankaltaisuuskaavion avulla teemoittelemalla ja miellekartta-menetelmällä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella työntekijäkokemuksen eri osa-alueet koetaan merkityksellisenä ja osa-alueet toteutuvat käytännössä jokseenkin. Perehdytys, esimiestyö, yhteistyö opettajien kanssa sekä kilpailuhenkisyys määräaikaisien työsuhteiden vuoksi nousivat kehittämisteemoiksi aineiston pohjalta. Tutkimuksessa esiin nousseita kehittämisteemoja työstettiin yhteiskehittämistyöpajassa.
Tutkimuksen perusteella jatkokehitysteemoiksi nousivat TKI:n brändäys opiskelijoiden keskuuteen, perehdyttämisen oppaan laatiminen, yhteiskehittämistyöpajan järjestäminen opettajille ja TKI henkilöstölle sekä kilpailuhenkisyyden kokemuksen määräaikaisten työsuhteiden vuoksi vaikutus työntekijäkokemukseen. Teoreettisen viitekehyksen ulkopuolelta kehittämisteemaksi nousivat digitaaliset työvälineet.
Opinnäytetyön tuloksena muodostuivat työntekijäkokemuksen tärkeimmät kehittämiskohteet ja ehdotukset jatkokehittämisaiheista. Työntekijäkokemuksen kehittäminen toimeksiantajayrityksessä jatkuu tutkimuksen jälkeen kehittämisteemojen osalta.
Tämä toiminnallinen tutkimus toteutettiin palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin kesällä 2019 ja aineisto kerättiin verkossa toteutetun työntekijäkokemuskyselyn sekä luotainpäiväkirjan avulla. Tutkimuksen otos oli 52 ja vastausprosentti 48,1 %. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla, samankaltaisuuskaavion avulla teemoittelemalla ja miellekartta-menetelmällä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella työntekijäkokemuksen eri osa-alueet koetaan merkityksellisenä ja osa-alueet toteutuvat käytännössä jokseenkin. Perehdytys, esimiestyö, yhteistyö opettajien kanssa sekä kilpailuhenkisyys määräaikaisien työsuhteiden vuoksi nousivat kehittämisteemoiksi aineiston pohjalta. Tutkimuksessa esiin nousseita kehittämisteemoja työstettiin yhteiskehittämistyöpajassa.
Tutkimuksen perusteella jatkokehitysteemoiksi nousivat TKI:n brändäys opiskelijoiden keskuuteen, perehdyttämisen oppaan laatiminen, yhteiskehittämistyöpajan järjestäminen opettajille ja TKI henkilöstölle sekä kilpailuhenkisyyden kokemuksen määräaikaisten työsuhteiden vuoksi vaikutus työntekijäkokemukseen. Teoreettisen viitekehyksen ulkopuolelta kehittämisteemaksi nousivat digitaaliset työvälineet.
Opinnäytetyön tuloksena muodostuivat työntekijäkokemuksen tärkeimmät kehittämiskohteet ja ehdotukset jatkokehittämisaiheista. Työntekijäkokemuksen kehittäminen toimeksiantajayrityksessä jatkuu tutkimuksen jälkeen kehittämisteemojen osalta.