Realistisen vartijan tekoälyn toteuttaminen Unityllä
Vuorela, Joonas (2019)
Vuorela, Joonas
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324208
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään tekoälyn toteutusta Unity-pelimoottorilla. Kehitystyön tarkoituksena oli luoda tekoäly ohjaamaan pelissä olevia vartijoita. Työssä käydään läpi tekoälyn vaatimukset, kehityssuunnitelma sekä tekoälyn suunnittelu luokka- ja vuokaavioiden avulla. Työssä havainnollistetaan tekoälyn eri tilojen toiminnallisuuksia vuokaavioiden avulla.
Kehityksessä oleellisin menetelmä oli ohjelmistokehityksessä yleisesti esiintyvä Agile. Ohjelmoinnissa hyödynnettiin olio-ohjelmoinnissa esiintyviä suunnittelumalleja kuten Singleton ja Object pool.
Ohjelmakoodi on kirjoitettu C# -ohjelmointikielellä ja työssä käydään läpi C# -ohjelmointikielen yleisimpiä ominaisuuksia. Työssä selvennetään ohjelmoinnissa käytettävien tietotyyppien merkityksiä ja käyttötapauksia.
Lopullisesta pelattavasta versiosta huomataan, että liikaa realistisuutta priorisoiva tekoäly huonontaa ja vaikeuttaa pelikokemusta.
Kehityksessä oleellisin menetelmä oli ohjelmistokehityksessä yleisesti esiintyvä Agile. Ohjelmoinnissa hyödynnettiin olio-ohjelmoinnissa esiintyviä suunnittelumalleja kuten Singleton ja Object pool.
Ohjelmakoodi on kirjoitettu C# -ohjelmointikielellä ja työssä käydään läpi C# -ohjelmointikielen yleisimpiä ominaisuuksia. Työssä selvennetään ohjelmoinnissa käytettävien tietotyyppien merkityksiä ja käyttötapauksia.
Lopullisesta pelattavasta versiosta huomataan, että liikaa realistisuutta priorisoiva tekoäly huonontaa ja vaikeuttaa pelikokemusta.