Ihmiskunnan oppimisen tulos : hengitys rennosti sisään ja ulos
Aro-Heinilä, Tiina-Kaisa (2019)
Aro-Heinilä, Tiina-Kaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224054
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee hengityksen merkitystä yksilön hyvinvoinnin kannalta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin järjestämässäni työpajassa, jossa työstettiin hengitysharjoituksia ja pohdittiin, millainen suhde osallistujilla oli omaan hengitykseensä.
Opinnäytetyöni tutkimusongelma on, millainen suhde työpajaan osallistuneille oli omaan hengitykseensä ja millaista pedagogista oppia tästä tiedosta voi saada. Opinnäytetyön aineisto koostuu ennakkokyselylomakkeesta, osallistuvan havainnoinnin kautta saadusta informaatiosta sekä ryhmäkeskustelu ja -haastattelusta.
Olen ryhmitellyt tutkimukseni johtopäätökset kolmen eri teeman alle. Ensimmäisenä teemana nostan esille työpajaan osallistuneiden ennakkokäsityksiä ja odotuksia siitä, mitä hengitysharjoitukset ovat ja mitä ne osallistujille merkitsivät. Aineiston valossa näyttää siltä, että hengitysharjoitukset olivat osallistujille yhtä aikaa tuttuja ja vieraita. Usea haastateltava tiesi oikeanlaisen hengityksen merkityksen, mutta eri syistä eivät olleet kuitenkaan tehneet asian eteen konkreettisia toimia.
Toinen teema, joka nousi aineistostani voimakkaasti esille, oli ohjaajan, muiden ryhmäläisten sekä fyysisen harjoituspaikan merkitys hengitysharjotteiden onnistumiselle. Usea haastateltava koki, että hengitysharjoituksia on turvallisempaa, johdonmukaisempaa ja hallitumpaa toteuttaa toisten ihmisten läsnäollessa. Kolmas aineistosta esille noussut teema oli puolestaan toiston, käytännöllisen tiedon ja oikeanlaisten mielikuvien löytämisen merkitys hengitysharjoitusten onnistumiselle.
Opinnäytetyöni tutkimusongelma on, millainen suhde työpajaan osallistuneille oli omaan hengitykseensä ja millaista pedagogista oppia tästä tiedosta voi saada. Opinnäytetyön aineisto koostuu ennakkokyselylomakkeesta, osallistuvan havainnoinnin kautta saadusta informaatiosta sekä ryhmäkeskustelu ja -haastattelusta.
Olen ryhmitellyt tutkimukseni johtopäätökset kolmen eri teeman alle. Ensimmäisenä teemana nostan esille työpajaan osallistuneiden ennakkokäsityksiä ja odotuksia siitä, mitä hengitysharjoitukset ovat ja mitä ne osallistujille merkitsivät. Aineiston valossa näyttää siltä, että hengitysharjoitukset olivat osallistujille yhtä aikaa tuttuja ja vieraita. Usea haastateltava tiesi oikeanlaisen hengityksen merkityksen, mutta eri syistä eivät olleet kuitenkaan tehneet asian eteen konkreettisia toimia.
Toinen teema, joka nousi aineistostani voimakkaasti esille, oli ohjaajan, muiden ryhmäläisten sekä fyysisen harjoituspaikan merkitys hengitysharjotteiden onnistumiselle. Usea haastateltava koki, että hengitysharjoituksia on turvallisempaa, johdonmukaisempaa ja hallitumpaa toteuttaa toisten ihmisten läsnäollessa. Kolmas aineistosta esille noussut teema oli puolestaan toiston, käytännöllisen tiedon ja oikeanlaisten mielikuvien löytämisen merkitys hengitysharjoitusten onnistumiselle.