Tapaturmapäivystyksen hoitoketjun toimivuus yläraajan alueen murtumapotilaiden näkökulmasta
Partanen, Ronja; Perttunen, Helga (2019)
Partanen, Ronja
Perttunen, Helga
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224087
Tiivistelmä
Murtumat ovat yleisiä tapaturmia, jotka vaativat usein välitöntä hoitoa. Lisäksi murtumapotilaat ovat laaja potilasryhmä, joka näkyy tapaturmapäivystyksessä. Toimiva hoitoketju on edellytys laadukkaaseen ja sujuvaan hoitoon. Hoitoketjulla on myös merkittävä vaikutus tapaturmasta toipumiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yläraajan alueen murtumapotilaiden hoitoketjun toimivuutta eräässä tapaturmapäivystyksessä. Työn tehtävinä oli selvittää, miten suunniteltu hoitoketju toteutuu yläraajan alueen murtumapotilailla ja kuinka tyytyväisiä tapaturmapäivystyksen yläraajan alueen murtumapotilaat ovat saamaansa hoitoon. Tavoitteena oli tuoda tapaturmapäivystyksen henkilökunnalle tietoa hoitoketjun toimivuudesta, jonka myötä toimintaa voidaan kehittää.
Opinnäytetyö tehtiin määrällistä menetelmää käyttäen, ja aineistonkeruumenetelmä oli internetkysely, joka kohdistettiin eräälle tapaturmapäivystykselle. Kysely pohjautui työn teoreettisiin lähtökohtiin sekä tapaturmapäivystyksen laatimaan hoitoketjun prosessikaavioon. Tietoa haettiin muun muassa Duodecim Terveysportti ja Cinahl tietokannoista.
Tutkimuksessa kootun aineiston perusteella tapaturmapäivystyksen yläraajan alueen murtumapotilaiden hoitoketju toteutui suunnitellun hoitoketjun mukaisesti. Lisäksi potilaat olivat tyytyväisiä saamaansa hoitoon.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että olemassa oleva hoitoketju on toimiva ja toteutuu suunnitellusti. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia laajemmin asiakkaan omakohtaista kokemusta saamastaan palvelusta ja hoidosta. Näin kartoitettaisiin enemmän asiakkaan tyytyväisyyden määrää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yläraajan alueen murtumapotilaiden hoitoketjun toimivuutta eräässä tapaturmapäivystyksessä. Työn tehtävinä oli selvittää, miten suunniteltu hoitoketju toteutuu yläraajan alueen murtumapotilailla ja kuinka tyytyväisiä tapaturmapäivystyksen yläraajan alueen murtumapotilaat ovat saamaansa hoitoon. Tavoitteena oli tuoda tapaturmapäivystyksen henkilökunnalle tietoa hoitoketjun toimivuudesta, jonka myötä toimintaa voidaan kehittää.
Opinnäytetyö tehtiin määrällistä menetelmää käyttäen, ja aineistonkeruumenetelmä oli internetkysely, joka kohdistettiin eräälle tapaturmapäivystykselle. Kysely pohjautui työn teoreettisiin lähtökohtiin sekä tapaturmapäivystyksen laatimaan hoitoketjun prosessikaavioon. Tietoa haettiin muun muassa Duodecim Terveysportti ja Cinahl tietokannoista.
Tutkimuksessa kootun aineiston perusteella tapaturmapäivystyksen yläraajan alueen murtumapotilaiden hoitoketju toteutui suunnitellun hoitoketjun mukaisesti. Lisäksi potilaat olivat tyytyväisiä saamaansa hoitoon.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että olemassa oleva hoitoketju on toimiva ja toteutuu suunnitellusti. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia laajemmin asiakkaan omakohtaista kokemusta saamastaan palvelusta ja hoidosta. Näin kartoitettaisiin enemmän asiakkaan tyytyväisyyden määrää.