Alle 3-vuotiaan lapsen tukeminen päivähoidon aloittamisessa kiintymyssuhteen näkökulmasta
Liikanen, Niina; Nurmi, Sanna (2019)
Liikanen, Niina
Nurmi, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224109
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten päivähoidon työntekijät ja vanhemmat kokevat alle 3-vuotiaan lapsen päivähoidon aloituksen omasta näkökulmastaan. Tavoitteena oli tämän aineiston pohjalta nostaa esiin keskeisiä tekijöitä, joiden avulla alle 3-vuotiaan lapsen päivähoidon aloitusta voitaisiin tukea ja kehittää. Aihetta tarkastellaan kiintymyssuhteen näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä lomakekyselynä lännen ja kaakon päivä-hoitoalueiden päiväkotien alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmille sekä työntekijöille. Kyselyt toteutettiin pääpiirteittäin laadullisella tutkimusmenetelmällä, mutta kysymysten joukossa oli myös määrälliseen tutkimukseen soveltuvia kysymyksiä. Tutkimuskysymyksenä oli, millä tavoin alle 3-vuotiaan päivähoidon aloitusta voidaan tukea ja kehittää kiintymyssuhde huomioon ottaen.
Kerätyn aineiston pohjalta nousi esiin, että vanhemmilla ja työntekijöillä oli paljon yhteneviä ajatuksia siitä, millaisena he näkevät alle 3-vuotiaan lapsen hyvän päivähoidon aloituksen. Molempien osapuolten vastauksissa tuli esiin myös kritiikkiä siitä, kuinka aloitus ei joistakin syistä aina toteudu toivotulla tavalla. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi hoitopaikan resurssit, kiire sekä perheen mahdollisuudet tai halu käyttää pehmeää laskua lapsen päivähoitoon siirtymisessä.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan päätellä, että alle 3-vuotiaan lapsen päivähoitoon siirtymistä tukee parhaiten rauhallinen aloitus. Tämä tarkoittaa useampaa tutustumiskertaa vanhemman kanssa sekä aluksi lyhyempiä hoitopäiviä. Tämän lisäksi tarvitaan vanhempien luottamus hoitopaikkaa kohtaan sekä hoitopaikan toimintakulttuurin näkyväksi tekeminen vanhemmille. Vanhemmille olisi myös hyvä avata pehmeän aloituksen periaatteita ja lähtökohtia.
Tulosten pohjalta voidaan myös päätellä, että työntekijöiden pääasiallisena tehtävänä on tukea lapsen ja vanhemman välistä kiintymyssuhdetta ja huolehtia siitä, että yhteistyö vanhempien kanssa on molemmin puolin kunnioittavaa ja rehellistä. Onnistuneen yhteistyön tarkoituksena on turvata lapselle olosuhteet, joissa hänen yksilölliset tarpeensa otetaan huomioon ja sen myötä kyetään tarjoamaan turvallinen ympäristö ja ilmapiiri lapsen kasvun ja kehityksen tueksi. Nämä tekijät liittyvät toisiinsa olennaisesti lapsen kiintymyssuhteen tukemisen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä lomakekyselynä lännen ja kaakon päivä-hoitoalueiden päiväkotien alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmille sekä työntekijöille. Kyselyt toteutettiin pääpiirteittäin laadullisella tutkimusmenetelmällä, mutta kysymysten joukossa oli myös määrälliseen tutkimukseen soveltuvia kysymyksiä. Tutkimuskysymyksenä oli, millä tavoin alle 3-vuotiaan päivähoidon aloitusta voidaan tukea ja kehittää kiintymyssuhde huomioon ottaen.
Kerätyn aineiston pohjalta nousi esiin, että vanhemmilla ja työntekijöillä oli paljon yhteneviä ajatuksia siitä, millaisena he näkevät alle 3-vuotiaan lapsen hyvän päivähoidon aloituksen. Molempien osapuolten vastauksissa tuli esiin myös kritiikkiä siitä, kuinka aloitus ei joistakin syistä aina toteudu toivotulla tavalla. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi hoitopaikan resurssit, kiire sekä perheen mahdollisuudet tai halu käyttää pehmeää laskua lapsen päivähoitoon siirtymisessä.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan päätellä, että alle 3-vuotiaan lapsen päivähoitoon siirtymistä tukee parhaiten rauhallinen aloitus. Tämä tarkoittaa useampaa tutustumiskertaa vanhemman kanssa sekä aluksi lyhyempiä hoitopäiviä. Tämän lisäksi tarvitaan vanhempien luottamus hoitopaikkaa kohtaan sekä hoitopaikan toimintakulttuurin näkyväksi tekeminen vanhemmille. Vanhemmille olisi myös hyvä avata pehmeän aloituksen periaatteita ja lähtökohtia.
Tulosten pohjalta voidaan myös päätellä, että työntekijöiden pääasiallisena tehtävänä on tukea lapsen ja vanhemman välistä kiintymyssuhdetta ja huolehtia siitä, että yhteistyö vanhempien kanssa on molemmin puolin kunnioittavaa ja rehellistä. Onnistuneen yhteistyön tarkoituksena on turvata lapselle olosuhteet, joissa hänen yksilölliset tarpeensa otetaan huomioon ja sen myötä kyetään tarjoamaan turvallinen ympäristö ja ilmapiiri lapsen kasvun ja kehityksen tueksi. Nämä tekijät liittyvät toisiinsa olennaisesti lapsen kiintymyssuhteen tukemisen kannalta.