Instagrams inverkan på unga vuxnas självbild och självkänsla: En kvantitativ studie om upplevelser
Vaitilo, Annina; Mellin, Daniela (2019)
Vaitilo, Annina
Mellin, Daniela
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722777
Tiivistelmä
Detta examensarbete ingår i projeketet Infodemiology som tillhör forskningsprogrammet Hälsoteknologi på yrkeshögskolan Arcada.
Arbetets syfte är att påvisa om och hur Instagram inverkar på unga vuxnas självbild, självkänsla och prestationskrav. Syftet med arbetet är även att ta reda på om unga vuxna från huvudstadsregionen och Åland inverkas på olika sätt av Instagram.
Studien svarar på frågeställningarna: ”Upplever unga vuxna att Instagram inverkar på deras självbild, självkänsla och prestationskrav?” samt ”Finns det skillnader mellan Instagrams eventuella inverkan på unga vuxnas självbild, självkänsla och prestationskrav i huvudstadsregionen och på Åland?”.
Studien utgår från en kvantitativ ansats med egenkonstruerad webbenkät som metod. Enkäten bestod av både slutna och öppna frågor och delades med skribenternas Facebookkontakter. I arbetet presenteras en omfattande teoretisk bakgrund, som belyser begreppen självbild, självkänsla, prestation och Instagram.
Resultatet tyder på att majoriteten av Instagramanvändarna från huvudstadsregionen och Åland upplever att Instagram inte inverkar på deras självbild, självkänsla eller medfört prestationskrav. Resultatet tyder även på att Instagram har en större upplevd negativ inverkan på användarna från Åland, än på användarna från huvudstadsregionen.
Även om majoriteten av respondenterna upplever att Instagram inte inverkat på deras självbild, självkänsla eller medfört prestationskrav, är det ändå många respondenter som upplever en negativ inverkan.
Arbetets syfte är att påvisa om och hur Instagram inverkar på unga vuxnas självbild, självkänsla och prestationskrav. Syftet med arbetet är även att ta reda på om unga vuxna från huvudstadsregionen och Åland inverkas på olika sätt av Instagram.
Studien svarar på frågeställningarna: ”Upplever unga vuxna att Instagram inverkar på deras självbild, självkänsla och prestationskrav?” samt ”Finns det skillnader mellan Instagrams eventuella inverkan på unga vuxnas självbild, självkänsla och prestationskrav i huvudstadsregionen och på Åland?”.
Studien utgår från en kvantitativ ansats med egenkonstruerad webbenkät som metod. Enkäten bestod av både slutna och öppna frågor och delades med skribenternas Facebookkontakter. I arbetet presenteras en omfattande teoretisk bakgrund, som belyser begreppen självbild, självkänsla, prestation och Instagram.
Resultatet tyder på att majoriteten av Instagramanvändarna från huvudstadsregionen och Åland upplever att Instagram inte inverkar på deras självbild, självkänsla eller medfört prestationskrav. Resultatet tyder även på att Instagram har en större upplevd negativ inverkan på användarna från Åland, än på användarna från huvudstadsregionen.
Även om majoriteten av respondenterna upplever att Instagram inte inverkat på deras självbild, självkänsla eller medfört prestationskrav, är det ändå många respondenter som upplever en negativ inverkan.